Meanderships header

Amateur ontwerper en scheepsbouwer

Hieronder zijn Evert zijn nautische uitspattingen op ontwerpgebied weergegeven. Hij is volledig bezeten van alles wat vaart en moet gaan varen. Hij heeft als amateur ontwerper diverse schepen ontworpen en ook daadwerkelijk zelf gebouwd. De bekendste is wel de No Limit, waaruit een gerenommeerd bedrijf is ontstaan dat één van de meest zeewaardige jachten bouwt. Ook de transformatie van een loodstender naar een varend woonschip staat op deze site uitvoering beschreven. Evert tekent zijn schepen autodidactisch en waar het hem aan ontwerpkennis ontbreekt (sterkteberekeningen en lijnenplannen), schakelt hij de hulp in van gerennomeerde ontwerpers als Martin Bekebrede of Jan Visser, waarmee hij het 'Vaarwensschip' ontwierp en die ons in 2019 ontviel.

fotos 2008. 8

 In 2020 ontving Evert de Hiswa Oeuvreprijs voor zijn ontwerpen en inzet voor de watersport.

040 09 9 2020 NoordHolland

Een prachtig videoverslag van de uitreiking door Omroep PIM

Prijs

E-mailadres

Over aan boord wonen

Een schip om op te wonen.

Aan boord wonen geeft een gevoel niet met je huis aan de grond gekluisterd te zitten, en als je buren je niet bevallen dan ga je een eindje verkassen en hoppaa….
Verder heb je aan boord geen last van aardstralen en mollen.
Enfin iedereen heeft zo zijn redenen om aan boord te gaan wonen.

Mag je aan boord wonen?
Als je een briefadres aan de wal hebt, en bent ingeschreven bij een gemeente, heb je geen problemen. Er is niemand die je mag verbieden 365 dagen per jaar gebruik van je schip te maken. Je kunt echter niet in een postbus wonen!

Communicatie:
Als je iemand hebt die de post voor je ontvangt, kun je die eens per (2) weken naar ieder willekeurig postkantoor laten zenden onder vermelding ‘post restante’.
Van Nederland naar Denemarken doet de post er 2 a 3 dagen over.
Verder gaat de Email veelal via de wifi aan boord middels een databundel in een SIM kaartje.

Waaraan moet je schip voldoen:
Dat mag je zelf invullen, op zaken als veiligheid en wettelijke verzekeringen en voorschriften na natuurlijk. De veiligheid is een verplicht item, en je moet een gekeurde gasinstallatie aan boord hebben (indien aanwezig).

Wat zijn belangrijke aandachtspunten om aan boord te wonen:
• Goede isolatie
• Ventilatie
• Verwarming
• Dubbele ramen
• Goed uitzicht
• Stroomvoorziening
• Drink en vuilwatersysteem
• Ergonomie
• Knutselruimte
• Ruimte aan dek
• Makkelijke entree

Goede isolatie:
Vocht is aan boord de grootste boosdoener. Het wordt er klam, schimmelig en muf van aan boord. Het is een kleine ruimte waarin een mens veel vocht produceert.
Dat moet weg kunnen, en geen kans zien om te condenseren.
De Meander is volledig volgeschuimd met ongeveer 8 cm schuim, en tussen de betimmering en het schuim zit nog een luchtlaag van enkele centimeters.
Overal waar de buitenlucht en binnenlucht samen contact maken met het casco, zal vocht condenseren, en is in de Meander isolatie aangebracht.
Rondom de aluminium dekluikranden en kleine patrijspoortjes is dat moeilijk, en om te voorkomen dat het houtwerk daar aangetast wordt door vocht heb ik er watervast multiplex ingezet met wit formica fineer. Het inkomende licht kaatst mooi naar binnen en het is goed schoon en droog te houden

Ventilatie:
De vochtige lucht moet uit het schip kunnen, en daarvoor heb ik in alle dekluiken paddestoel ventilatoren gezet die constant open staan. Het voordeel daarvan is dat ik anders een stuk of 6 dekdoorvoeren moest maken, waardoor er weer kans op corrosie en vochtcondensatie kan plaatsvinden. Tevens is het veel minder bewerkelijk om een ventilatiegat in een kunststof dekluik te zagen i.p.v. door het dek en betimmering heen te monteren. In de douche is een mechanische ventilator gemonteerd om de ruimte na douchen droog te krijgen.

Verder zitten er in ieder bilgecompartiment (ons schip bestaat uit 5 water/lucht dichte compartimenten) permanent draaiende PC ventilatortjes. Die gebruiken amper stroom en verversen iedere twee uren de ruimtes. Zo wordt het onder in het schip nooit muf en schimmelig. Zelfs de geurtjes bij de vuilwatertank (geuren daarvan dringen overal doorheen, zelfs metaal) zijn niet waarneembaar door permanente vertilatie en het blijft er mooi droog.

Verwarming:
Daar heeft iedereen zo zijn ideale systeem voor, maar uit ervaring blijkt dat de standaard kleine scheepskacheltjes (water en luchtverwarmers) het niet volhouden. Ze zijn gebouwd voor bijverwarming in het voor en naseizoen en niet voor continue gebruik gedurende een strenge winter. Ik heb er veel mensen over gesproken die er al problemen mee kregen na 2 seizoenen. Een echte professionele scheeps C.V. is haast een must. De Meander is uitgevoerd met radiatoren en een Kabola c.v. ketel. Ook hebben we een nog altijd draaiende Whispergen aan boord als backup voor verwarming en stroomvoorziening.

Dubbele ramen:
Dubbele ramen is eigenlijk een must. De hele winter tegen beslagen ramen aankijken met alle condensvorming is zeer hinderlijk. De Meander is uitgevoerd met thermopane glas van 2 cm dik. Het buitenste raam is gehard glas, daartussen zit 12 mm tussenruimte en een binnenraam. Deze ramen zijn verlijmd in de stuurhut met sikaflex. Aan de binnenzijde is het houtwerk tot tegen het raam gekit. Daardoor ontstaat geen koudebrug, en bij 10 graden vorst de aardappelen afgieten geeft geen druppeltje condens. Tevens is het nogal wat goedkoper. Een goed alternatief zijn thermopane ramen met kunststof profielen van TOPwindows. Goedkoop, duurzaam, makkelijk te monteren en geen koudbrug, dus geen condens! Van harte aanbevolen!

Goed uitzicht:
We willen niet als een mol onder de grond wonen, maar ook weer niet in een etalage zitten. De Meander biedt in de stuurhut en living een pracht uitzicht, zonder dat iedereen naar binnen kan kijken wat er op tafel staat.

Stroomvoorziening:
Het 230 voltsysteem moet eigenlijk door het hele schip zitten.
Alle huishoudelijke apparatuur is op 230 volt aanzienlijk goedkoper en overal verkrijgbaar. Denk aan een haarföhn, elektrische deken, elektrische tandenborstel, koffiezetter, magnetron en ga zo maar door. Bij zo’n uitgebreid systeem hoort ook veiligheid, en hier en daar een snoertje aanleggen is uit den boze. We hebben te maken met een heel ander milieu dan thuis, en vocht aan boord is de hoogste risicofactor. Zorg voor een flinke omvormer, anders moet je voor ieder wissewasje de generator starten.
De Meander is naast the voornoemde Whispergen ook voorzien van een 18 KVA aggregaat, een omvormer van 3500 watt, eentje van 5000 watt en drie walstroom aansluitingen. Alles gaat via scheidingstrafo's, is geaard via het boordnet en niet via de wal om electrolyse te voorkomen. Je kunt echter niet - zoals je thuis gewend bent - alles tegelijk aanzetten aan boord. Dat trekt het boordnet op één walfase vaak niet. Je moet wat bewuster met stroom en apparaten omgaan.

Drink en vuilwatersysteem:
Het drinkwatersysteem moet voldoende capaciteit hebben, maar niet zo groot dat het maanden in de tank zit. Het hangt dus van het aantal personen en het persoonlijke waterverbruik af, wat de tankinhoud moet zijn. In de meeste havens wordt het drinkwater tijdens vorst afgesloten, en bij aanhoudende vorst moet je toch een maand vooruit kunnen.

De Meander heeft drie tanks van 1000 liter, en daar kunnen we ruim een maand mee vooruit, inclusief wasmachine, vaatwasser en onze dagelijkse douchebeurt.
Over het vuilwatersysteem is al veel geschreven. Zorg voor een forse vuilwatertank die ongeveer de helft is van de drinkwatervoorraad, anders moet je straks elke week naar de pomp om het kwijt te raken.

Ergonomie:
Geen mens houd het jaren vol zonder b.v. rugklachten te krijgen als hij letterlijk gebukt gaat onder zijn schip. Stahoogte is een voorwaarde alsmede een goede zitbank en matrassen. De Meander heeft overal (zelfs in de machinekamer) stahoogte.

Knutselruimte:
Een bootbezitter heeft altijd wat te klussen. Een klein werkbankje met wat gereedschap is onontbeerlijk. Als het enigszins mogelijk is, moet het op elk woonschip een aandachtspunt zijn. De Meander heeft een extra grote machinekamer, waarin ruimte is gecreëerd voor een werkplaatsje.

Ruimte aan dek:
Thuis heb je een tuin of groot balkon. Aan boord is buitenruimte erg belangrijk, want in de zomermaanden leef je zodra ons klimaat het toe laat het meest buiten.
Op het water waait het altijd, en beschutting is aan boord belangrijk.

Entree:
Aan boord klauteren met veel boodschappen en je vervolgens door een klein deurtje of luikje wurmen is uit den boze. Ook bij hevige regenval moet je naar binnen kunnen zonder dat de hoosbui ook je kajuit binnentrekt. De brede gangboorden laten je met een krat boodschappen makkelijk door en onze (knevel) deuren zijn groot genoeg om met de fiets naar binnen te kunnen.

Succes met je plannen,

Evert Stel.

E-mailadres

Zoeken