Meanderships header

Bouwverslag Meander V

Tijdens de bouw van de Meander V is Inge zo punctueel geweest om regelmatig

hun avonturen te transformeren naar een file in de computer. Hieronder kunt u

lezen hoe ze de huzarenklus in 14 maanden tijd geklaard hebben.

Kijk ook in het fotoalbum voor een gedetailleerd fotoverslag van de metamorfose.

Veel leesplezier,

Auteur site.

Atlantis

Introductie

Er was eens een Loodsboot die in 1996 de naam Atlantis kreeg.

Het schip ging op de bedenkelijke datum 9-11 in 1997 te water en de bouw kostte ruim vier miljoen gulden. Na 9 maanden gebeurde er een ongeluk. De Atlantis voer met grote snelheid op een boei en zou zinken als er niet meerdere compartimenten ingebouwd waren. Helaas kwam de romp niet meer door de keuring en het schip werd totaal gestript tot het casco overbleef. Evert had het casco toen al willen kopen, maar slaagde er niet in het te bemachtigen. Eind november 2001 heeft Evert toch succes en hebben we een optie op het casco. Vanaf de dag dat we het bod gedaan hadden werd de tekentafel neergezet en zijn we plannen gaan maken over de indeling en de nieuwe opbouw. Wel met het risico dat de koop niet door kon gaan maar daar trokken wij ons niets van aan.
En eindelijk na veel vijven en zessen werd eind december duidelijk dat de huidige eigenaar het casco aan ons wilde verkopen.
We weten dat het een grote klus gaat worden maar op de een of andere manier zien we dat juist als een uitdaging en gaan het samen aan.
Het plan is om van het zo verwaarloosde casco ( vanaf 1997 was er niets meer aan gedaan) een woon- en werkschip te maken.

7 januari 200201 zo tond ze te franeker

Evert had een afspraak met de eigenaar en eind van de middag is de koop rond. Vanaf heden zijn de avonden helemaal gevuld met het tekenen en bedenken van de indeling van de nieuwe Meander.

Evert maakt ook al een begin met het maken van de panelen (plaatjes uitsnijden en de gaten boren) en geeft mij aan wat er zoal ingekocht moet worden zodat ik de inkooplijsten in de computer kan maken.

18 februariatlantis-op-sleep-kop

Vandaag wordt de Atlantis door Jan-Roel en Gerard met de sleepboot "de Sledemenner" en duwboot "Kooike" naar Zuidbroek gesleept waar het casco op de werf van Brandsma en van Deelen komt te staan. Het is ondanks de weerberichten mooi en zonnig weer. Ze hadden flinke harde wind voorspeld maar die blijft gelukkig uit en de reis gaat goed.

1 maart

's Morgens vroeg om 6.00 uur wordt ze dan eindelijk uit het water gehesen en op de wal gezet met een gewicht van 15 ton. Hier zijn gelukkig foto's van gemaakt want wij waren er zelf niet bij (lagen nog te slapen en hebben de telefoon niet gehoord).

2 t/m 7 maart21 electronica panelen zelf maken

Ik werk nog twee dagen per week bij Deloitte en Touche en Evert is gestopt met zijn bedrijf in Vries. Hij kan full time met ons project aan de slag.

Vandaag is het slecht weer en veel regen dus kunnen we nog niet buiten beginnen. Evert gaat tussendoor naar het schip om onderdelen die nog bruikbaar zijn te slopen en te reviseren (wie het kleine niet eert!!!). Verder zijn we thuis aan de gang. Evert maakt van tevoren zoveel mogelijk elektronica zodat het later alleen nog maar bevestigd en aangesloten hoeft te worden.
We doen ook al zoveel mogelijk eerste bestellingen en leggen zo een mooi voorraadje aan.

8 maart2002 4

De eerste mooie dag dus gaan we vol energie aan de slag. Het casco is eerst van binnen en buiten aan een schoonmaakbeurt toe. Olie in het schip, algen aan de buitenkant.
De hogedrukspuit komt er natuurlijk bij te pas en na afloop zijn we kapot en flink smerig maar het casco ziet er al behoorlijk schoon uit. We komen de meters tegen en weten dat het een hele klus is en nog zal worden.

's Avonds zijn we moe maar voldaan en dat zal de komende tijd ook zo zijn. En wat is er nog fijner dan met een voldaan gevoel, lekker schoon gedoucht met een biertje op de bank!! Het leven is goed.

10 maart01 schuren

Weer een mooie dag en tijd om de schuurspullen voor de dag te halen. Stofkapje en bril voor, pet op en schuren/flexen maar. Jeetje wat zwaar. Eind van de dag 1/3 van het schip gedaan en geen armen meer over. Tussendoor lekker in het voorjaarszonnetje koffie gedronken.

12 maart

Mooi weer en we besluiten om de Meander IV naar Zuidbroek te varen zodat we vijf dagen per week bij het casco zijn. Ons schip zo vlakbij geeft wel veel voordelen, eigen toilet en na het werk meteen een douche. Koffie en broodjes bij de hand. Ja hoor prima geregeld. Om 12.00 uur zijn we in Zuidbroek en besluiten om 's middags nog wat te schuren.

16 maart

Evert schuurt alle kale plekken nog eens ruw op en ik zet de boel in de grondverf. Het weer was goed, lekker zonnetje erbij. Einde van de dag een kant gedaan.

18 maart02 schuren

's Morgens samen geschuurd. 's Middags ben ik op mijn kop in de olietanks gedoken om de olieresten eruit te scheppen. Vindt ik dit nou leuk, ja dit is leuk. Daarna de tanks met doeken schoon en droog maken zodat het er glimmend uitziet. Een tank met drie compartimenten schoon gekregen, morgen de rest.

19 maart

Evert begonnen met klussen (uitdeuken e.d.), ik doe boodschappen en ga achter de computer logboek maken en offerte's aanvragen op fax. 's Middags wordt het toch mooi weer en Evert gaat weer verder met schuren en ik ga de volgende olietank schoonmaken.

22 maart

We hebben echt mazzel met het weer, de zon schijnt en we werken lekker uit de wind. We schuren de hele dag en vooral de spiegel is een hels karwij. Eind van de dag is de klus geklaard.

23 maart

Jawel weer schuren vandaag. De BB zijde is nog niet klaar. De spiegel kan vandaag al in de eerste laag Amerlock. Ziet er al meteen beter uit. Het weer zit nog steeds mee.

24 maart04 schuren

Geen vrije zondag voor ons want we willen het laatste stuk schuren, ondanks de spierpijn. Wat een doorzetters zijn we toch.
Om 15.00 uur is het zover, klaar met schuren en alles voor de eerste keer in de Amerlock.

We houden er mee op en genieten op het achterdek van een welverdiend drankje.

30 maart

Vandaag ga ik naar de stad om wat inkopen te doen (trapje, weegschaaltje, olijven op de markt e.d.gehaald. Evert heeft weer geplamuurd en geschuurd, hij krijgt er al genoeg van. 's Avonds heeft Evert hoofdpijn, oei, oei.


1 t/m 6 april

Schuren, plamuren en in de amerlock, al het werk ter voorbereiding op het echte schilderwerk. Maandag kunnen we van start.

8 april2002 11

Samen de romp de eerste verflaag gegeven. Aan het eind van de dag toen wij bijna klaar waren en al knap moe, vloog er een zwerm bijen tegen de nog natte lak. Die beestjes dachten dat het een hele grote gele bloem was maar dat viel tegen.
In ieder geval hebben we weer een klus geklaard. De spiegel is nog niet helemaal klaar dus dat moeten we een andere keer nog maar doen. We wachten er voorlopig nog even mee.

9 april

Ben ik weggegaan omdat Evert met de grote flex aan de gang ging en dat maakt zo'n ongelooflijke herrie dat je daar beter niet bij in de buurt kan zijn. Hij heeft zich in ieder geval lekker uitgeleefd met dat ding en na 5 uur had hij heel wat fundaties en zooi weggeslepen.

10 april

Ik werken en Evert is nogmaals met die grote flex tekeer gegaan. (heeft een therapeutische werking volgens hem).

12 aprilPink-open

Evert zou beginnen met de zwarte rand waar straks de tube omheen komt maar hij had niet zo veel zin dus ben ik er maar mee begonnen. Dit kon hij toch niet zo goed aanzien en binnen de kortste keren stond hij bij mij op de steiger,. Ik schuurde met het kleine schuurmachientje en Evert ging mij vooruit met de flex.
En jawel, dat wat je nooit wil gebeurde, de flex maakte een vreemde draai en ging zo door de handschoen en de pink van Evert. Het bloedde hevig en deed veel pijn. Gelukkig zat de pink er nog aan en was er zelfs geen pees geraakt. Snel naar de huisarts hier in 't dorp om de pink te laten hechten. Evert heeft veel geluk gehad. Hij heeft wel veel pijn en dat zal nog wel even duren maar het zal goed genezen volgens de dokter.

Wat een dag. Daarna hadden we ook nergens geen zin meer in. Op de werf gingen er een paar bootjes te water en dat was een leuke afleiding. 's Avonds allebei lekker aan de borrel en laat naar bed.

13 april08 veel spantwerk

Uitgeslapen en pas om 10.30 uur begonnen. Vandaag gaan we binnen verfbladders afsteken en zuigen de rommel op met de alles zuiger. Dat ding maakt een ongelooflijke herrie (is niet normaal zo hoor maar deze is niet goed meer) maar is ideaal. Evert helpt met een hand (andere zit in een mitella) en dat gaat goed.

We lunchen met nog een paar anderen en hebben een gezellige dag. Eind van de dag is het achter en midden schip schoon.

14 april2002 13

Evert en ik hebben vandaag samen (met drie handen dus) flenzen gemonteerd en de tankdeksels geplaatst. Hij zei wat ik moest doen en ik voerde het uit. Leuke dag zo met z'n tweeën.

19 april

Vandaag hebben we de binnenzijde van de stootrand aan bakboordzijde geschuurd en in de zwarte verf gezet. Morgen de andere kant.

25 april

Heeft Evert inkopen gedaan bij de Technische Unie, oa hele mooie kranen en verder alle materialen voor ons "scheepsriool".

's Middags nog een paar doorvoeren gemonteerd en overleg gehad met Robbert van der Spoel over de elektronica aan boord.

26 april11 motorfundaties

Vandaag heeft Evert de vuilwatertankvoorziening gemaakt en een gedeelte van het rioolsysteem aangelegd. Ik ben hiervoor naar Kroon en Aquasport geweest om materiaal te halen.
Daarna nog even in het voorste gedeelte (waar de logeerhut komt) oude verf afgestoken. Op deze plek waren we nog steeds niet echt bezig geweest en dat moet dan natuurlijk ook nog. Na dagen mooi weer begon het vanmiddag ineens te plenzen en niet zo'n klein beetje ook.

29 april

Maandagmorgen, winkelen. We gaan naar Lucas Klamer voor een magnetron en een opvouwbare zonnebank die in een la onder het bed komt. Ook halen we vast het sanitair, wasbakken en de spoelbak voor de keuken.
Evert gaat 's middags met meneer Veldhuis uitrekenen hoeveel aluminium er besteld moet worden.

Meneer Veldhuis (we mogen Henk zeggen hoor) is afschrijver. Hij zet het schip uit op de vloer zodat je patronen krijgt die met een grote machine overgenomen worden op de aluminium platen.. Eerst neemt hij alle maten vanaf het casco en dan tekent hij echt op de vloer de tekeningen uit. Dit is nog oud vakmanschap en reuze knap. Tegenwoordig gaat het bijna overal al met de computer dus is "afschrijver" helaas een uitstervend beroep.


2 mei2002 16

Donderdag. Evert begon vanmorgen vol goede moed met de laatste panelen toen de telefoon ging en hij als de wiedeweerga naar Zuidbroek moest om de Meander te verleggen. Hij balen, maar goed, het moest gewoon want er kwam een groot vrachtschip om betonblokken te laden. Alles ging verder fout die dag dus hij was aardig depri en moe toen ik 's avonds aan boord kwam. Gelukkig kon ik hem vrij snel weer op peppen. Lekker even gegeten en 's avonds rustig avondje in de haven van de buren. Zo'n andere plek is wel weer even wennen.

3 mei2002 21

Regenachtige dag. Ik ga eerst boodschappen doen en daarna samen met Evert in onze "Keet" aan de gang. Allemaal kleine dingen zoals de toeter, roosters e.d. schuren en schilderen.
De keet hebben we in gebruik gekregen van Tonny de werfbaas. Het is eigenlijk een oude vrachtwagen oplegger.
Evert heeft er stellingen in gemaakt en een werkbank, vloerbedekking gelegd en er staat een kacheltje en een radio. Onze voorraad staat aan de ene kant en we werken aan de andere kant. Ik denk dat hij wel 15 meter lang en 2.50 meter breed is dus ruimte genoeg.

6-7 mei

Schip schoongemaakt want morgen komen ze van de waterkampioen voor een interview . Heel gezellig. Het is een zonnige dag ( warm zelfs) Femmie Goudzwaard schrijft een stuk over de oude en nieuwe Meander en Richard de Jonge maakt de foto's. Half juni komt het erin te staan. Zie publicaties Waterkampioen.

16 mei10 Meander-4-pag-1-2-WK-2002

Evert heeft vandaag de pers voor Tonny nagekeken en nieuwe onderdelen bij de technische Unie gehaald. Het is een heel oude maar nog goede pers en het is zonde als je hem niet weer in ere hersteld. Evert weet dan gelukkig weer hoe je zo'n pers moet repareren.
's Middags komt de vrachtwagen met de platen Aluminium. Dat was zwaarder dan gedacht.

17 mei

Tonny begint vandaag met het uitsnijden van de platen.

Het electronisch oog volgt nauwkeurig de lijnen die Henk op de folie heeft gezet en snijdt aan de andere kant het aluminium uit.

Ik heb m'n werkdagen bij Delloite en Touche er weer opzitten en ga ik in de keet wat kleine spullen zoals roosters en handgrepen voor de tweede keer in de lak zetten. Ik heb ook een verwarming geschuurd en in de lak gezet maar dat bleek achteraf niet de goede lak te zijn want er kwamen allemaal blaasjes op. Moet dus overnieuw. Evert heeft met Veldhuis de plaats van de schroeven bepaald.
's Middags met Evert de rand boven op het dek ontsteent. (aquariumgrind met verf). Met de föhn warm maken en dan met de beitel afsteken. Er ligt een soort grinddek op en er moest een rand af waar Tonny straks de opbouw op moet lassen. Vandaar!

18 mei

Evert is kapot want hij heeft de fundaties van de vroegere enorme jet-assen er uit geflexed. Klere werk zegt hij zelf. Je kunt er niet bij om te slijpen.
Maar ze zijn eruit en dat geeft weer een goed gevoel.

21 mei

Het is 2e pinksterdag 27 graden en te warm om iets te doen. Ik probeer nog wat randen om de bolders te plamuren maar de plamuur droogt te snel en dat krijg ik daardoor niet strak. Ik besluit om de Meander van boven tot onder schoon te spuiten. Lekker met water kliederen is het enige wat met dit warme weer lukt.
Evert was gisteren verbrand en staat vandaag in de schaduw raamlijsten te ontbramen. Had ik er eigenlijk een foto van moeten maken want hij had hier weer iets leuks voor bedacht. Op een groot olievat heeft hij een plank gemonteerd en daarop de schuurmachine vastgemaakt zodat hij de lijsten er mooi tegenaan kon houden.

23 mei02 de deuk er uit

Als ik na m' n werk in Zuidbroek aankom ligt daar de "deuk"op de grond. Evert heeft weer een prestatie geleverd vandaag.

24 mei

Vrijdag en nog steeds mooi weer. Evert haalt vandaag tweede deuk aan stuurboord zijde achter eruit. Ik kan mooi door het gat voor in het schip en haal daar nog oude verfresten weg.
De binnenkanten van de raamlijsten konden niet met de schuurmachine en doe ik vandaag met de hand.

27 mei04 dek eruit slijpen

Evert heeft met de flex het voordek losgeslepen op bepaalde punten na, zodat Tonnie alleen de vaste punten nog maar los hoeft te branden en dan kan het dek naar Sips Straalbedrijf. Het dek wordt omhoog gebracht om beneden in het schip sta hoogte te krijgen met en meer vloeroppervlak. Hij is ook bezig geweest met het fitwerk en heeft de uitgesneden deuren afgebraamd.

28 mei

Samen de raamlijsten weggebracht bij Boelens in Groningen, zij gaan het glas (dubbel en gehard) er naar snijden.
Aangezien we toch in Groningen waren hebben we meteen een bad gekocht. Lekker decadent een bad aan boord. Evert heeft 's middags nog nippels gezaagd voor het fitwerk
Daarna hebben we besloten een weekje op vakantie te gaan met de Meander.


8 juni

Weer aan het werk. Tijdens onze afwezigheid is er veel gebeurd. Ze hebben het dek eruit geslepen en naar Sips Straalbedrijf gebracht en Tonny is al een heel eind met de opbouw. Het is een ongelooflijk groot gevaarte wat er in de loods staat. De opbouw moet ook eerst naar buiten en dan op de romp worden gezet en dan weer naar binnen. Na veel meten blijkt dat de Meander niet binnen kan vanwege de uitzonderlijk grote maten. Loods is gewoon te klein!!! Er moet dus een tent om het hele schip gebouwd worden. Een dure aangelegenheid en een fikse financiele tegenvaller. Enfin....er is geen andere oplossing.

13 juni2002 18

Evert heeft Tonny en Veldhuis geassisteerd met de constructie van de opbouw en constructies gemaakt voor de luiken. Ik heb in de loods buizen gezaagd voor het railingwerk. 24 stuks van 80 cm lengte. Daarna op drie hoogten gaten geboord voor het railingdraad.

15 juni

Evert is begonnen met de mastfundatie. Door hergebruik van 'n spindel met elektromotor van een "stalen verpleegster" (lift om gehandicapte mensen in en uit bad te takelen) kunnen we de mast elektrisch strijken en zetten. Om de gehele constructie betrouwbaar en sterk te maken is er heel wat denkwerk aan vooraf gegaan. Enfin na enkele uren werkt het systeem en Evert is trots en dolgelukkig.

17 juni113 Meander

Het wordt heet vandaag, 30 graden. Evert gaat eerst binnen bezig met de flybridge, brengt de waterafvoeren aan en maakt kabelgoten voor de bedrading van de apparatuur in de mast.
Het gestraalde voordek wordt weer naar boven gehesen en 's middags gaan Evert met Tonny en Veldhuis buiten op het schip bezig en lassen in een middag het voordek er weer op. Het lijkt nu nog wel net een golfbaan maar dat maken de schilders wel vlak met plamuur.

18 juni21 zijdeur maken

Alweer een hete dag (nog heter zelfs dan gisteren). Evert eerst weer in de loods bezig met de mast en maakt lichtbakken voor de navigatielampen en vindt een speciale zijdeur uit met een knik er in. Tonny en Veldhuis staan de hele dag in de zon te lassen met als gevolg verbrand en een slapeloze nacht.

19 juni

Tonny en Veldhuis hebben de rondingen voor in de opbouw gemaakt (buiten) en Evert heeft geholpen. O.a. ook de stutpalen onder het dek pas gemaakt. Ik heb vandaag de accubakken geflext, geschuurd en gelakt.


2 julimast-maken

Evert heeft samen met Tonny de mast in elkaar gelast. 's Middags kan ik hem al schuren en in de amerlock zetten, hij is mooi geworden. Compliment voor Evert zijn ontwerp.

3 juli

Navigatielichtbakken kunnen nadat ze zijn gelast ook geschuurd en in de amerlock. Er worden railingscepters aan de zijkant van de stuurhut geplaatst.

4 juliRailing-lassen

De railing is vandaag op het achterdek geplaatst. Ziet er heel mooi uit. Weer een snikhete dag (29 graden) en Evert en Luppo staan onder een parasol te lassen.

5 juli

Laatste dag voor de vakantie en er wordt niet veel meer gedaan. De boel wordt opgeruimd en vanaf 16.00 uur is er een barbecue in de loods. Inluiding van de bouwvak vakantie, gezellig.


10 juli - 4 augustus

Vakantie. We varen we naar Terschelling en scharrelen rond het IJsselmeer. Niksdoen, genieten.

7 augustus08  opbouw enorme tent

Er wordt een tent om de voorkant van de boot gebouwd anders kan er niet gelast en geschilderd worden. Over een week of twee drie komt er nog een stuk bij aan als de stuurhut opbouw erop zit, en kan het schip verder geplamuurd en gelakt worden.

12 augustus

Het wordt weer een warme week, niet onder de 28 graden. Fijn als je vrij bent maar als je buiten of in een loods moet werken is het bijna niet te doen.
In ieder geval hebben we hulp. Morgen beginnen de timmermannen. Eindelijk de geur van hout aan boord.
Evert zorgt ervoor dat iedereen aan het werk kan en heeft het daar maar druk mee.

14 augustusDeuk-eruit

Luppo komt ons deze week ook helpen met achterstallig laswerk, hij last vandaag het ankerkluis en ook het gat waar de deuk heeft gezeten wordt weer mooi dicht. Het is een goede vakman.

Evert begint alvast met installatiewerk onder de vloeren, voordat hij er niet meer bij kan.

18 augustus

Zondag, storm en onweer. De tent waait er half af dus wij aan de gang met steviger draad. Evert maakt het stalen frame van de tent ook nog extra vast met touw. Het blijft een beetje eng maar gelukkig staat de tent er aan het eind van de storm nog steeds.

19 augustus16 het gevaarte naar buiten

Het blijft 30 graden. Evert samen met Luppo de oude ventilatiegaten in het achterdek dichtgemaakt want er komt een teak dek in de kuip.Ook gaan ze verder met het railingwerk. Ik moet even naar Veendam om aluminium bochten voor het railingwerk te halen want die blijken toch moeilijk zelf te maken te zijn.

20 augustus

De afvoeren worden in de kuip gelast en Luppo maakt het gat in de zijkant SB dicht. Ik heb vanmorgen de ankerkluis en de boeg geschuurd en in de amerlock gezet en 's middags neem ik meteen de pasgelaste zijkant mee.

21 augustus

Deze dag begon met regen. Evert in gesprek met Tonny want de opbouw zou vandaag naar de straler. Deze afspraak vervalt vanwege de ramen waarvan een aantal niet passen. Luppo kan niet verder want het lasapparaat is stuk. Hij maakt een begin voor de motorfundaties terwijl Evert het lastoestel probeert te maken en dat lukt hem ook nog. s'Middags kan Luppo weer lassen.

22 augustus

Eind van de ochtend kan dan toch de opbouw naar de straler.

Evert heeft sinds gisteren behoorlijk pijn aan zijn schouder dus kan alleen maar aanwijzingen geven. Het is begonnen met het omhoog tillen van het anker, hij dacht dat wel even te doen....ja.ja. Bleef een zeurderige pijn en nu is het erger geworden. Rust........ dus even zo weinig mogelijk doen.
Luppo gaat de motorfundaties deze week nog maken, fijn want dat is nog een hele klus.

23 augustusShuimen02 grondhout aanbrengen

Onverwachts komen ze zaterdag isolatie schuim spuiten in het voorschip. Dus dat houdt in dat de bedrading morgen gelegd moet worden. Evert kan niet bovenhands werken i.v.m. zijn schouder en we zijn de tekening kwijt waar de stroompunten op aangegeven zijn.
De tekening blijkt bij vrienden te liggen (hebben we bij de opgeslagen spullen in een la gedaan, slim) dus die haal ik 's avonds op. Evert belt zijn zoon Jonathan en gelukkig kan hij morgen helpen zodat ik, die nog nooit draden heb aangelegd, in ieder geval hulp krijg. Nou ben benieuwd hoe het gaat morgen!!!!!

24 augustus

Nou om 16.00 uur zijn we klaar met de bedrading en kunnen ze morgen de boel dicht komen spuiten. Weer iets geleerd vandaag. Fijn dat Jonathan er was want die heeft de grootste klussen gedaan en ik was assistent. Helaas geen aktiefoto maar wel foto's toen we klaar waren. Ziet dat er niet mooi uit, jammer dat je er niets van terug ziet. Wel leuk om nu te weten wat er allemaal achter de wanden van een schip zit.

27 augustus

Het is nog steeds iedere dag zo'n 27 graden. Je wordt er erg loom van, iedereen sjokt. Vandaag hebben we de railing en het kuipluik afgelast.

28 augustus09 motoren plaatsen

Het is zover, vandaag gaan de motoren erin. Ze worden van bovenaf in het schip gezet en komen eerst op een soort houten glijbaan (bedacht door Evert) en dan moeten ze later met een "krik/krak" nog een eind naar achteren getrokken worden. Zie 3 september.
En als de motoren erin staan kan de opbouw er op. weer een mijlpaal berijkt, geweldig.

29 augustus

Meneer Veldhuis maakt de opbouw pas zodat hij vast gelast kan worden. Evert en ik gaan de railing flexen.

30 augustusJonathan-schilderen

Jonathan komt meehelpen om de railing en de voordek-opbouw in de amerlock te zetten. Het is nog steeds bloedheet weer, te warm om te werken eigenlijk maar ja. Alles beter dan regen.


2 september

Evert maakt vloerspanten in de stuurhut + living samen met Tonny. Ik beleg de nog in tact zijnde grind gangboorden met karton zodat de schilders kunnen plamuren.

3 september19 onder de tent

Tonny heeft de rest van de vloerspanten afgelast. Evert heeft vandaag samen met Veldhuis de motoren op z'n plek gekregen wat niet zo eenvoudig was aangezien ze nogal wat wegen (1000 kg per stuk). Knap hoor!!
Ik ben vandaag weer boodschappen "jongen". Er moest isolatie komen wat nergens te krijgen was. Eindelijk ben ik geslaagd bij de Gamma in Veendam. Wel balen hoor dat heen en weer gerij. Eind van de dag nog lasnaden om de opbouw geschuurd en in de amerlock gezet.

4 septemberTent-dichtmaken

's Middags komt het tweede gedeelte van de tent, dus ik smeer hem. Lekker dagje voor mezelf, van allerlei kleinigheden in de stad gekocht. Mooi weer. Veel later dan afgesproken, aan het eind van de dag komen ze eindelijk de tent opzetten. Nou ja wat je opzetten noemt. Evert moet de tent zelf verstevigen en er zeilen aan de voorkant in maken. Slechte zaak van GMB. We kunnen helaas niet anders maar we zijn er niet blij mee.

5 september

Meneer Veldhuis zet de tussenschotten in de machinekamer op z'n plek. Dat is heus ook nog niet zo gemakkelijk want de schotten zijn groot, zwaar en onhandelbaar, maar het is gelukt eind van de dag zitten ze er in. Wij ruimen het hele schip iedere dag na werktijd weer op zodat ze s' morgens met een schone lei kunnen beginnen. Dat werkt voor iedereen wel zo prettig.

6 september342 Meander

Wietse komt ons vanaf vandaag meehelpen met de techniek en hydroliek. Hij is daar erg goed in. Dus Evert is vandaag onder de pannen, techniek doorspreken. Schilders gaan plamuren. Erik en Eppo (de timmermannen) gaan vloerhout in de stuurhut plaatsen, dat is fijn want dan kunnen we daar ook gewoon lopen met minder risico een been te breken. En ik.............ik ruim de hele dag op.

7 september

Zaterdag. Vanmorgen komen de schilders dus gaan wij ook op de boot werken. Evert maakt de voorbereidingen voor de vijf ruitenwissers. Ik ga naar Vries (waar de zaak van Evert staat) de post halen en doe boodschappen voor het weekend.

9 september10 kielen aanlassen

Veldhuis en Tonny gaan vandaag beginnen met de kielen en schroefaskokers. Evert en Wietse leggen de gasleiding aan en Evert moet alle gaten boren voor de ruitenwissers en de verlichting.

11-12-13 september

Evert gaat verder met draden trekken in de stuurhut en daarna de slaapkamer en de badkamer, ik help mee.

14 september

Zaterdag. Naar Schiermonnikoog met de reddingboot heen en terug. Afscheidsfeest van de havenmeester en goede vriend van ons, Koby Rickal.

15 t/m 19 september

Hele week van allerlei kleine klusjes gedaan. Leidingen leggen stroomdraden aanleggen. Opruimen. Gaten boren. Plaatjes afronden. Telefoonaansluiting aanleggen. Wietse gaat hydroliekleidingen aanleggen. Eind van de week voorbereidingen treffen voor de schuimisolatie. Dus ramen afplakken en alles wat niet bespoten mag worden.

20 september08 veel ruimte

Het is vrijdag, Grozema komt de stuurhut isoleren. s'Middags is iedereen vrij en kunnen wij op ons gemak de zooi opruimen.

23 september

Maandag, de werkweek is weer begonnen. Evert gaat de waterleiding en ventilatie in de logeerhut aanleggen. Veldhuis en Tonny beginnen met de watertanks in het achterschip inlassen. Schilders schilderen de railingen zwart. Ik heb een maandag was en rommel dag.

24 september

's Morgens boodschappen. 's Middags deuren lakken. Evert gaat met Jaap hydroliekbuis halen.

25 september

De Meander wordt verkocht. Zaterdag willen ze graag een proefvaart (bij Lauwersoog) en de zaterdag erop komen ze de Meander dan halen. En dan ineens gaat het erg snel.

26 september23 klaar

Evert heeft een hele mooie sleepbeting gemaakt, eind van de dag hebben we hem ook nog in de amerlock gezet.
Ik heb ook nog de deurklinken in de IJsselverf gezet en de deuren voor de tweede keer gelakt.

27 september

Evert heeft een afneembare tafelpoot aan de sleepbeting gemaakt waar we een groot tafelblad aan kunnen bevestigen.

28 september

Op zoek naar een Camper, waar we tot het schip bewoonbaar is op gaan wonen. Gelukkig vinden we een geschikte Camper in Emmen.

We mogen de caravan van Tonny gebruiken waar we ons kantoortje in maken. De slaapkamer gebruiken we als opslagruimte voor onze kleding e.d. Een Camper is leuk en knus maar er kan niet echt veel in.


 

29 september

Zondag, hele dag door bezoek.

30 september t/m 3 oktober2002 16

Maandag, watertanks zijn klaar en eind in de middag schoongemaakt. Veldhuis maakt de fundaties voor de roeren. Rest van de week doen we niet veel, we zijn in de roes van de verkoop.
Ook moeten we naar de tandarts in Eelde en dat combineren we weer met de post in Vries halen.
Meander klaar maken voor proefvaart. Diesel en water tanken, boot schoon, masten strijken, klaar voor vertrek.

4 oktober:

6.30 uur vertrokken vanuit Zuidbroek. Om half drie komen we aan in Oostmahorn een haventje aan het Lauwersmeer, vlakbij de sluis van Lauwersoog.

5 oktober

Windkracht 6-7, regen en vandaag gaan we proefvaren op het Wad. De mannen vinden het prachtig en vinden dat de Meander het goed doet. Mooi.

6 oktober

Varen we de boot naar Groningen waar het koopzondag blijkt te zijn. Gek genoeg is het vandaag weer mooi weer, zonnetje erbij, dus wij gezellig winkelen en natuurlijk even een witbiertje op het terras.

7 t/m 11 oktobercamper-2

De hele week staat in het teken van verhuizen. Camper halen, Meander uitpakken en alle spullen verdelen over de camper en de caravan. Wat hebben we nodig en wat kunnen we opslaan? Best een gedoe en dan is er ook nog dat dubbele gevoel van verdriet en opluchting. Natuurlijk zijn we blij dat de Meander is verkocht maar het is wel het schip waar we samen op zijn begonnen. Maar goed,... we krijgen er iets heel erg moois voor in de plaats en daar doen we het ook voor.

12 oktober

De Meander wordt opgehaald.

14 t/m 18 oktober

Maandag: we gaan weer aan de slag. Evert gaat de hele maandag op route. Bij Robbert langs voor o.a. de omvormer. En zo nog een aantal adressen die hij zelf even moet bezoeken. Verder de hele week van die klussen, ruitenwissers monteren, patrijspoortjes erin zetten, luiken bevestigen. Platen in de grondverf, worden gebruikt in de machinekamer voor werkbank e.d.

19 oktober

Zaterdag, Evert en ik gaan vandaag toch werken want maandag komen ze de machinekamer wit schilderen. Alle lasnaden moeten nog geslepen worden en daarna maak ik de machinekamer nog helemaal schoon.

20 oktober278 Meander

's Morgens gaat Evert eerst nog de machinekamer afplakken en de motoren inpakken en 's middags gaan we lekker wandelen.

21 oktober

Platen aflakken. Evert luiken zetten. Schilders komen de machinekamer schilderen en ook de romp wordt gespoten. Het regent en het is koud en dat is jammer. De verf droogt hierdoor te mat op en blijft daardoor te poreus dus helaas moet het nogmaals maar dan met beter weer.

22 oktober

We gaan ramen zetten en verlijmen met Sikaflex, een zwarte lijmsoort waar je handen ook lekker zwart van worden. Timmermannen zetten de plafonds erin, dat ziet er heel mooi uit.

23-24 oktoberBadkamer

Eppo heeft de slaapkamer helemaal betimmert en is ook bijna klaar met de badkamer. Moet alleen nog afgelijst worden en dat maakt het helemaal af. Erik is bijna klaar met het betimmeren van de logeerhut met douche en toiletruimten. Wij gaan verder met ramen zetten.

25 oktober

Vrijdag en 's middags is iedereen weer vrij. Is dan weer een heerlijke middag om alles weer eens goed op te ruimen.

26-27 oktober

Storm, windkracht 11. Niet meer zo erg geweest sinds 12 jaar geleden. De laatste zondag dat de tent er staat want volgende week gaat hij eraf, krijgen we op de valreep nog storm....
We maken overal touwen aan vast en halen de tent van de camper weg. We schudden regelmatig flink heen en weer in de camper en hopen dat hij blijft staan. Er is een hele hoop kabaal, de zeilen houden het niet en schieten aan de zijkant los zodat de lange flappen als rokken om de tent heen dansen. De wind raast en tiert om ons heen. Evert die nog even de steigers inklimt verliest zijn evenwicht en klapt met z'n linkerzijkant tegen de steigerbuizen. Gekneusde ribben is het resultaat!! Blijkt zelfs gebroken. Heel erg pijnlijk. We krijgen hulp van Simon en Marleen aangeboden.
's Avonds als de wind zou afnemen blijkt hij in Groningen nog even wat toe te nemen. We gaan om 9.30 uur nog even kijken en tot onze grote schrik zien we dat het dak bijna los is van het onderstel.2002 31

Evert raakt in paniek. Ik haal Henk Kies erbij en leen nog wat touwen. Samen maken we het dak weer vast en hopen dat de boel nu blijft waar het is.
Ik ga om 24.00 uur doodmoe slapen en Evert pas om 2.00 uur.

28 oktober

We zijn echt kapot na die storm en Evert heeft erg slecht geslapen door de pijn aan zijn ribben. De rust is weergekeerd en er schijnt zelfs een lekker zonnetje waar we onze vermoeidheid een beetje mee kunnen opmonteren.

We ruimen wat zeilen en touwen op en ik ga de handgrepen die de vader van Evert heeft gemaakt schuren en lakken.

29 oktober2002 33

Evert heeft een adres in Winschoten gekregen waar hij radiatoren gaat halen. Ik ga de raamringen afplakken in de boot.

30 oktober

Evert gaat de raamringen op de ramen kitten.

31 oktober

Zon.... en de tent wordt opgehaald. Ik heb alles eromheen opgeruimd, het was een bende.

De houtstek wordt verplaatst naar de Romniloods en het afvalhout in de aanhanger.


1 november

Vrijdag. Ik heb de roeren en stuurstang geschilderd. Evert heeft de machinekamer opgeruimd en gaat de planken als werkbanken bevestigen en borden voor gereedschap aan de wand op hangen.

3 novemberGebroken-glas

Het heeft vannacht flink geregend en nu blijkt er een lek langs het voorraam te zitten waardoor er twee plafondstroken nat zijn geworden Daar moeten nieuwe stroken voor in de plaats komen. Meerwerk voor de timmermannen. Ik hoop dat het hele plafond niet losgehaald hoeft te worden.

4 november

Evert heeft vandaag klusjesdag buiten de deur. Langs Vries, Roden, Gorredijk enz.
Ik ben op de boot. Erik heeft twee stroken plafond losgehaald en kon de rest gelukkig laten zitten. Nu eerst zorgen dat de boel goed droog is en het lek gemaakt dan kan het plafond er weer in. We weten dat ze vandaag voorlopig voor het laatst bij ons zijn omdat Timmerbedrijf Muntinga morgen failliet wordt verklaart. Misschien kunnen ze als alles is geregeld bij ons in dienst. Evert is o.a. naar Jan (zijn boekhouder) om dat samen te bekijken. Dus...........even afwachten.

5 november2002 21

Het is stil zonder timmermannen aan boord. De schilders zijn er ook niet. Alleen Wietse, Evert en Ik. Evert heeft er de hele ochtend over gedaan om het lekke raam te repareren.
Hij is op het laatst goed chagrijnig en verkleumt want het is behoorlijk koud. Ik ben zo'n beetje de hele dag in de schilderskeet, o.a. planken en handgrepen schilderen en lakken. 's Middags wil Evert de zijdeur in de stuurhut hangen en deze blijkt helemaal niet meer te passen, oei! dat is me wat. Nou is Evert goed in het bedenken van oplossingen dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt maar het humeur van Evert is niet om over naar huis te schrijven. Begrijpelijk. De oplossing wordt bedacht.
's Avonds komen Jonathan en Harriet om te kijken of de luisprekerboxen (betonnen bollen met een fantastisch geluid) die Jonathan heeft gebouwd eventueel geschikt zijn om in de stuurhut te zetten. Het is zijn eigen ontwerp en ik vind ze heel mooi. Volgens Jonathan is onze ruimte geschikt dus doen we het. Leuk.

7 november:Meander-uit-tent

De voorraad die we in de keet bewaarden brengen we nu allemaal naar het schip.
Nu de deuren en ramen erin zitten en we het schip op slot kunnen doen kunnen we beter al het spul droog in kasten leggen. Later ga ik de keet opruimen en Evert is bezig met het aanleggen van sanitair. Wietse legt de verwarming aan. Fijn als we straks geen elektrische en gaskacheltjes meer nodig hebben.

8 november

De kelders van het schip leeghalen (het gereedschap kan allemaal naar de machinekamer) en stofzuigen. De planken loshalen en naar de keet brengen om te schilderen. Ik heb de alleszuiger van Wietse en dat ding dat zuigt als een trein dus ik ben niet meer te stoppen en zuig meteen de hele boot schoon. Mooi meegenomen zo'n bui. Evert is begonnen met het aanleggen van de verlichting in de machinekamer. De komende dagen staan in het teken van licht. Maandag is het een kwestie van op de knop drukken en het licht gaat aan, geweldig.

11 november

Evert heeft de zijdeur pas gemaakt. Hij had er inderdaad iets op gevonden. Heel knap overigens heeft hij een passende reep aluminium aan de coming gemaakt zodat de deur past. Deze moet nog wel gelast worden.

14 november2002 36

Mooi weer, zonnetje en omdat het weer zo mooi is gaan wij het onderwaterschip voor de laatste keer in de amerlock zetten zodat we bij de eerstvolgende mooie dag meteen de antifouling kunnen aanbrengen.

15 november

Weer een mooie dag. Ik moet weer op pad en Evert is nog steeds met de bedrading bezig. Er zit nu al 2 ½ km draad in en dat is niet niks. Ik help als ik er ben o.a. de draden te bundelen met tyraps. Moet er natuurlijk wel netjes uitzien allemaal hè!!

16 novemberElectronica-aansluiten

Zaterdag, mistige, geheimzinnige dag. We gaan in de Caravan (ons kantoortje) aan de gang. Ik doe de administratie en Evert heeft er een werktafel ingezet en maakt de laatste electro paneeltjes en heeft uitzicht op het water. Om 14.00 uur komt Sinterklaas langs varen op de boot van Reint met muziekkorps natuurlijk. Gezellig sfeertje. Vanavond gaan we uit eten in Groningen.

18 november

Maandag: Vandaag begint Eppo bij ons in dienst en Henk en Eric als zelfstandig timmerman. Eindelijk gebeurt er weer iets. Het is erg koud met die oosten wind zodat de gevoelswaarde ook nog eens kouder is, brrr. Wietse installeert de cv ketel en we hopen dat hij het eind van de week ook doet. Tonnie heeft de coming van de zijdeur afgelast en Evert heeft hem verder pas gemaakt en eind van de dag nog in de basislak gezet. Ik heb de hele dag van alles in de keet geschilderd. Allemaal van die kleine dingen die blijven liggen zoals randjes, luikjes, tafelblad houder of hoe je dat ding ook noemt. Heel de keet stond vol in ieder geval.

19 november

Evert heeft een rommeldag hij wilde van alles doen maar kreeg allerlei vragen en bezoek zodat hij nergens aan toe kwam. Ik heb weer een boodschappendag. Eind van de dag staat er al een gedeelte van de stuurstand kast en lijkt de stuurhut al wat meer op een stuurhut. Mooi hoor.

21 november20-Stuurstand

Evert dashboard ingedeeld, gaten voor de plaatjes gezaagd en navigatie electronica draden getrokken. Eppo heeft al een groot gedeelte van de keuken staan zodat je wat meer idee krijgt van de ruimte. Al de kasten onder het aanrecht worden beplakt met witte formica aan de binnenkant, dat is een hele klus maar zeker de moeite waard, lekker fris en mooi gezicht.

22 november

Al weer vrijdag, eind van de dag doet de verwarming het. Weer een mijlpaal.

De weken vliegen hier voorbij, echt. Het weekend werken we ook vaak door, er is ook nog zoveel te doen en we vinden het gezellig om op de boot te rommelen.
En 's avonds zijn we vaak te moe om nog ergens naar toe te gaan, meestal zitten we nog even in ons kantoortje (lezen, e mailen, doen wat administatie e.d.) en daarna nog op de camper muziekje luisteren, kletsen en heel soms tv kijken.

22 novemberKachel

Yes de verwarming werkt goed. Nog wel met een noodvoorziening als de dieseltank maar dat maakt niet uit. Eindelijk wordt het schip droog van binnen. Door vooral de gaskachels kregen we erg veel condens en vocht binnen.

23-24 november

Bezig geweest met bedrading. Foto's gemaakt. Uit eten geweest. Bij vrienden geweest. Gezellig weekend gehad.

25 november. Alweer maandag. Vandaag begint Gert Heerlien samen met zijn assistent Peter van timmerbedrijf Heerlien, ons helpen tot het eind van de klus. Ze beginnen met de plafonds en de wanden in de machinekamer bekleden met brandwerend materiaal. Ik ben vandaag in de schilderskeet en zet de deuren in de IJsselverf. Het houtwerk moet geschuurd en gelakt in totaal drie keer. Al het houtwerk op de boot moet trouwens drie keer in de lak gezet worden. Het wordt mijn klus maar ik denk dat ik er toch iemand bij wil vragen die mij gaat helpen. Evert heeft vandaag o.a. de stroom in de keuken aangelegd.

26 november

Evert jarig. We hebben een rommeldagje, gezellig koffie met de hele club en trakteren natuurlijk. vanavond lekker uit eten en daarna nog naar de ouders van Evert.

27 novemberbedrading-dashboard

Evert verder met de bedrading en hij wil graag dat ik help.

Eric is met het bureau van Evert begonnen. Wietse heeft fundaties voor accu's gemaakt en is bezig met het aanleggen van het waterdruksysteem.

28 november

Mooi weer, zonnetje. We besluiten om de onderkant in de antifouling te zetten. Ik ga eerst boodschappen doen en na de koffiepauze om 10.00 uur beginnen we. We gaan door tot 14.00 uur en zijn dan, na vier uurtjes klaar. We hadden gedacht dat het een hele klus zou zijnmaar dat viel eigenlijk reuze mee. Het voorwerk kost de meeste tijd.

29 november

Het gaat erg hard met zoveel timmermannen aan boord. Fijn dat de achterstand op deze manier weer wordt ingehaald.
Evert sluit verlichting in de machinekamer aan en legt de vloerplaten (traanplaten) in het achterste gedeelte van de machinekamer. We hebben samen de dieptemeter gemonteerd en weer draden getrokken en gebundeld.


2 decemberGebroken-glas

En een nieuwe week is weer aangebroken. Ik ga als eerste naar Boelens glas want het laatste raam (was gesneuveld) is binnen. Ik rij meteen ook even bij Wiekel Verven in Garmerwolde langs om nog wat Amerlock te halen. Evert gaat als ik terug ben meteen met het raam aan de slag en even later zit hij er in. Is in plaats van de plank die ervoor stond wel even een ander gezicht. Eppo heeft vandaag de keukenkastjes gemonteerd en hij heeft voor mij een ladebak gemaakt die ik er helemaal uit kan schuiven. Geweldig. Ik ga voor de zoveelste keer met de mast aan de gang. Plamuur is droog dus dat moet even mooi geschuurd en daarna twee keer in de amerlock. Hij staat in de Romniloods waar het echt koud is dus ik verplaats hem met Evert naar onze verwarmde schilderskeet. Daar kan hij opz'n zij in en hang ik hem aan het plafond zodat ik er mooi rondom bij kan.

3 december

Evert hele dag bezig geweest met het plaatsen van de ankerketting. Zware klus want hij is 60 meter lang en weegt wel 200 kilo. Het eindstuk heeft hij in kleuren gespoten. Rood/wit/rood betekend 10 meter afgerold. Rood/groen/rood is 20 meter, rood/zwart/rood is 40 meter. rood is 55 meter en bijna einde ketting. Slim hè! .
Gert en Peter zijn beneden klaar en gaan boven verder met o.a. het was/droog hok en de entree naar het luik van de machinekamer. Eppo maakt de keuken voor zover klaar en bouwt een kast om de verwarming. Eric is al een heel eind met het bureau van Evert.

4 december17 keuken

Eind van de dag heeft Eric het bureau klaar met een heel mooi formica blad erop. Ziet er echt mooi uit. Gert en Peter hebben de zijkanten in de stuurhut ook al betimmerd.Snel en mooi gedaan. Evert zet de zinkanodes onder het schip omdat het redelijk mooi weer is. Verder is Evert de laatste tijd vaak in de kast te vinden, bezig met elektronica.

Ik heb de mast voor de tweede keer in de amerlock en de driedagtanks geschuurd (waren geplamuurd) en ook voor de tweede en laatste keer in de amerlock.

5 december

Sinterklaas wilde vandaag trakteren maar er komt bijna niemand dus besluit hij om morgen langs te komen. Ik ga vanmorgen langs de ouders van Evert om de stereo op te halen en meteen teakhout te brengen zodat Evert zijn vader bakjes voor de borden kan maken. Hij heeft ook al pennenbakjes en bakken voor tijdschriften en voor de verrekijker en de schijnwerper gemaakt. Heel mooi.
Er is iemand van het Kadaster geweest en heeft het schip gemeten en gebrand, dat wil zeggen dat hij een mooi plaatje achterop het schip heeft bevestigd met een nummer er op. Verder wordt het schip te boek gesteld (net als een huis eigenlijk) met al de gemeten maten.
Evert heeft bijna de hele dag in "de kast"gezeten". Gert is bezig met onze huiskamerbar. koelkastje ingebouwd, leuk hoor en Eppo heeft beneden de boekenkasten al weer bijna klaar.

6 decemberCamper-sneeuw

Vrijdag. Het gaat vriezen zeggen ze, en flink ook. Men verwacht zo'n 10 - 11 graden onder 0. Hebben wij weer. Eerst extreme hitte, dan een storm met windkracht 11 wat in geen jaren voorkomt en nu flinke vorst. Het is qua weer ook zeker een jaar om niet snel te vergeten.
We drinken vanmorgen gezellig koffie met de club en hebben lekkere banket staaf en chocolaatjes van de Sint. Op vrijdag gaan de meesten om 12.00 uur naar huis en is er 's middags ruimte om goed op te ruimen.
Gert maakt vandaag de bank in de stuurhut klaar en begint maandag met de stuurstand. Peter heeft vandaag met Eppo de wanden rondom de trap naar beneden gedaan en Eric heeft de logeerkamer afgelijst. Veel gedaan weer op zo'n dag.

7-8 december

Zaterdagavond eten bij vrienden. 's Morgens staat Evert op met keelpijn wat hij met pijnstillers onderdrukt. Overdag nog op de boot bezig geweest met bedrading e.d. Zondagmorgen is alles zo'n beetje bevroren en Evert wordt steeds zieker. Er moet toch weer water worden getankt (zoals elke dag) maar ik krijg met geen mogelijkheid de boel open. Evert kan het niet aanzien en komt toch maar helpen. Föhn erbij dat helpt. Antievries in de vuilwatertank (eerst met de föhn ertegenaan) want die zit onder de camper en is inmiddels ook bevroren. Al met al een koude klus.

9 decemberOns-huis-b-2002-15-graden

Evert heeft toch een flinke keelontsteking gekregen. Slikken doet hem ontzettend veel pijn. Hij blijft vandaag in bed. Dat houdt in dat ik het ochtendritueel van Evert overneem. Hek open, boot van het slot, lichten aan, muziekje erbij, Kachel keet en caravan aan. Het is nog donker en dat geeft er een speciaal tintje aan vindt ik. Langzaam komt de dag op gang, iedereen komt binnen gedruppeld op z'n eigen ochtend manier. Het is ijskoud buiten, er staat een ijzige wind en dat ontneemt mij de moed om lang met Joey te lopen. Vlug weer terug naar ons warme huisje. Gelukkig kunnen we het in de camper lekker warm houden.

10 december

Dinsdag. Evert gaat vandaag achter de computer. Hij voelt zich nog steeds niet goed maar kan onmogelijk in bed blijven liggen (onrustige aard). Ik ga de hele dag op pad, kerstspullen ophalen, naar Lucas klamer, office Center voor het kopiëren van de kerstkaarten, naar Technische Unie voor kranen en zo voort. En dan is de dag al weer om. Op de boot gaat alles naar wens.

11 december

Woensdag. Evert voelt zich nog wat moe maar neemt het ochtendritueel toch maar weer van me over. Ik ga vandaag een kerstboom kopen en in de tent voor de camper maak ik een kersthoek om toch een beetje in kerstsfeer te komen.

Aangezien Evert een tijdje afwezig is geweest had iedereen van alles aan hem te vragen. Hij heeft de hele dag met een monitor rondgelopen om er beugels aan te maken en kwam er aan het eind van de dag pas aan toe. Werd op zich ook wel weer komisch omdat iedereen hem maar met dat ding rond zag sjouwen.

12 december

De week is al weer bijna om. Vandaag heb ik de kerstkaarten opgehaald, gevouwen en verstuurd. Evert zat vandaag weer in de kast. En als je nu weer op de boot gaat kijken is er weer zoveel gebeurd. Eppo heeft de trap naar beneden (van de stuurhut naar de keuken) gemaakt. Lijstwerk voor in de logeerhut en in onze slaaphut is klaar. Gordijnkoven zitten er beneden in. Stuurstand staat er al ( moet nog afgewerkt worden maar het lijkt al heel wat) Luik naar de machinekamer zit erin. enz. Schiet mooi op allemaal.

14-15 december2002 24

Het gaat dooien. Ik ben 's morgens begonnen met lakken en moest helaas al gauw stoppen om te helpen met het droogmaken van al het drupwater wat van de ramen afliep. De raamlijsten waren n.l. bevroren omdat ze nog niet waren afgelijst. Dan zit er nog een kale aluminium rand omheen wat weer een goede koude geleider is. We hebben er helaas ook weer wat schade aan overgehouden. De natte plekken op het hout kunnen geschuurd worden en dan zie je er gelukkig niks meer van. Maar er zijn weer twee plafonddelen waar vocht onder zit en die zijn nu moeilijker te vervangen omdat het plafond al afgelijst is. Evert wilde eigenlijk de stopcontacten aanleggen maar daar kwam ook niet veel meer van terecht. Al met al dus best een domperdag.

16 december

De eerste dag van de laatste werkweek dit jaar. Het heeft geijzeld en het is zo glad als een ijsbaan. Iedereen komt later door de gladheid. Evert heeft alle plafondspots ingebouwd. Ik heb alle vochtplekken geschuurd en het toilet de douche ruimte voor en onze slaapkamer afgeplakt. Morgen kan ik eindelijk gaan lakken. de De trap is vandaag afgebouwd, de dekluiken zijn bekleed en er is een begin gemaakt aan de tv stereokast in de living.

17 december

Weer spekglad buiten, voorzichtig lopen dan maar. Evert heeft de ventilatie en het vuilwatersysteem in onze badkamer aangesloten.
Ik heb inderdaad de logeerhut gelakt vandaag. 's Middags ook nog gasflessen en petroleum gekocht in de stad. Doordat het zo koud is stoken we er heel wat doorheen om het overal warm te houden.
Mijn bureaublad wordt vandaag gemaakt.

18 december

Het dashboard is inmiddels klaar, alle gaten voor de panelen en instrumenten heeft Gert erin gezaagd zodat Evert vandaag kan beginnen met de draden te leggen.

Ik ga vandaag met een vriendin naar de stad. Eind van de dag is het webframe in de stuurhut bekleedt met hout en de stereohoek is bijna klaar. Beneden zijn ze begonnen met aflijsten.

19 december19  ingang achter

Vandaag heeft Gert de trap gemaakt naar de stuurhut. Er is een vertegenwoordiger geweest voor de zonwering voor de voorruiten. Het blijft een probleem want hij wist er ook niks op te bedenken. Ze lopen en scheef en schuin. Er moet nog een idee voor komen. Evert is verder gegaan met de bedrading voor het dashboard (er ligt nu al weer zo'n 4,5 km draad in). Ik heb zowaar onze slaaphut gelakt.

20 december

Laatste dag voor de vakantie. In de pauze kerstbrood gegeten en wijnkistjes uitgedeeld in een met kaarslicht en met kersthoek versierde kantine. Was erg gezellig.
Bij Evert slaat de griep voor de tweede keer toe. Is niet best.

Toch willen we met de kerstdagen er even uit met de camper naar Belgie. Wietse en Evert zijn nog bezig met de accu en dynamo van de camper. Hij start wel maar laad niet bij. Eind van de dag de boel goed opgeruimd en nog een biertje met kaasje van Gert omdat hij jarig is. Het is het eerste biertje wat we drinken op het schip in de stuurhut met uitzicht op de werf.

21 december

Vakantie met de camper naar Belgie.


1 januari 2003

Gelukkig Nieuwjaar

2 januari

Voor ons zit de vakantie er op, volgende week maandag beginnen de anderen weer. We hebben het heel fijn gehad maar zijn ook wel weer zover dat we verder willen. De drive dat het schip klaar moet zit er wel in. Ik begin met het schuren en gaatjes vullen in onze slaaphut, dit mag pas na de eerste keer lakken. De gaatjes zijn afkomstig van de nietjes die worden gebruikt.
Met een nietpistool schieten ze de spijkers zonder kop waardoor er een gaatje overblijft. En dat zijn er heel veel en allemaal moeten ze gevuld worden met vloeibaar hout. Evert is begonnen met hang en sluitwerk en 's middags naar doe het zelf bouwmarkten voor gekleurde kit. Was niet te krijgen dus probeert hij witte siliconenkit met latexverf in de kleur te mengen. Later geprobeerd of het vermengde materiaal ook wild drogen en jawel dat ging goed. Prima oplossing. Zo kan je dus iedere kleur kit zelf maken.

3 januari2002 26

Evert maakt het hang en sluitwerk zover klaar. Ik lak de slaaphut voor de tweede keer.

4 januari

Lannie komt vandaag helpen. Fijn. Voordat ze komt begin ik alvast met de nietgaatjes in de logeerhut. Als Lannie er is maken we dit samen af waarna Lannie de logeerhut in de lak zet. Ik lak de lijsten in de douche en het toilet.

Evert is vandaag de hele dag bezig om de dekluiken af te kitten.

5 januari

We hebben Roef Muntinga gebeld en te horen gekregen dat er tijdens onze vakantie geen lijsten zijn gemaakt zoals was afgesproken. Waarom niet???? Geen idee. Was wel beloofd door de mannen. Tegenvaller dus. We hebben Gert gebeld en spreken af dat dit vanaf nu bij Gert in de werkplaats gemaakt kan worden. Morgenochtend 7.30 uur eerst werkoverleg.

6 januari21 a schakelpaneel huisvlijt evert

Maandag en iedereen is er weer. We beginnen met werkoverleg en koffie. Daarna gaat iedereen weer lekker aan de gang. Eppo en Henk gaan beneden verder. Peter met de tv-stereo wand. Gert gaat hout kopen en in zijn werkplaats lijsten maken. Evert heeft het ventilatiesysteem in de toiletten aangebracht en het kraantje en wasbakje in ons barretje geplaatst. Ziet er mooi uit. Ik ga deze eerste dag boodschappen doen. Bij de Technische Unie fitwerk knietjes halen en een kraan ruilen. Bij Weis gasflessen halen. (We gebruiken zeker 1 gasfles in de week in de camper) en zo nog langs wat groothandels.
's Middags de spullen die Evert zijn vader heeft gemaakt voor de tweede keer lakken.

7 januari

Dinsdag. Er is waarschijnlijk door de vorst ( -10) en daardoor de enorme krimp van het aluminium een ruit gebarsten. Balen, voor de derde keer een ruit kapot.

Peter gaat bij Gert in de werkplaats meehelpen met lijsten maken. Beneden wordt de keuken afgelijst. Ik lak vandaag al de luiken en plak beneden alles af zodat ik het weekend meteen kan beginnen met lakken. Evert heeft tussen al de bedrijven door van regelen en telefoontjes het gasfornuis ingebouwd en bedradingkokers geïsoleerd met glaswol.

8 januari

Eerst de auto naar de garage gebracht voor een servicebeurt. Evert heeft de wasbak met kraan en afvoer van de keuken ingebouwd en stopcontacten in de keuken aangelegd.

9 januari

Het is een weer een koude nacht geweest en het vroor 12 graden. Overdag schijnt de zon. Het kanaal ligt al weer dicht met ijs. Evert heeft vandaag de telefooncentrale, de intercom en autopiloot aangesloten. Vandaag is de prullenbakkast in de keuken gemaakt en de keuken is afgelijst. Ik heb de lijsten voor de ramen in de stuurhut voor behandeld met Owatrol gemengd met lak, om inwatering te voorkomen.

10 januariCamper-sneeuw

Hier in de provincie Groningen heeft het op veel plaatsen 17 graden gevroren. Overdag vriest het nog steeds 6 graden. De zon schijnt en er ligt sneeuw dus het is een plaatje. Ik moet
's morgens eerst diesel en petroleum halen. Meteen even van de gelegenheid gebruik gemaakt om in Hoogezand op zoek te gaan naar gordijnen. Niet gevonden. 's Middags begonnen met de keuken, eerst goed geschuurd en daarna een gedeelte gelakt. De railingdraden zijn vandaag aangebracht hetgeen een koud klusje was. Evert is bezig geweest met de panelen in het dashboard. Wietse is bezig met de dieselolietanks aan te sluiten.

11-12 januari

Het is week-end en we doen waar we zin in hebben. We hebben een eind door de sneeuw en in de zon gewandeld en toch ook weer even op de boot bezig geweest. De keuken en mijn bureau zitten na het week-end in de eerste laklaag. Evert is bezig geweest met de stuurstoel en dat is toch niet zo gemakkelijk als hij dacht. We hadden een luie leren bureaustoel gekocht en Evert zou er alleen een andere poot onder hoeven zetten en klaar is Kees. Nou mooi niet. Er blijkt nergens een poot te zijn waarbij de stoel stevig genoeg staat en toch van voor naar achter en van hoog naar laag kan. Toch maar even verder zoeken.

13 januari

Vandaag wil Evert het kapotte glas eruit halen, alleen zit het zo vast als een huis en lukt dat alleen met sterk ijzerdraad dat ze bij Carglass gebruiken. Dus ga ik eerst naar Groningen en haal meteen petroleum en gas voor de kachel en de caravan bij Weis. Ook even bij Wiekel langs om nog wat lak (op waterbasis, is ideaal en supersterk) te halen en daarna ga ik op de boot aan de gang. Lijsten afplakken, mallen voor de matrassen in de logeerhut maken, rubberen rand in de achterdeur plakken. Evert is bezig met de ruit en jawel hoor...... stanleymes breekt in tweeën en hij snijdt zo door zijn hand. O, o, wat een pech, heeft hij weer.

14 januari16 eppo steun en toeverlaat

Evert kan niet veel dus neemt hij mijn dagelijkse taken over, Joey uitlaten, boodschappen doen (raam naar Groningen brengen) koffie zetten, tafel dekken enz. Ik kan zodoende de hele dag lakken en eind van de dag is de logeerhut voor de derde keer klaar. De lijsten van de badkamer zijn voor de eerste keer in de lak en de keuken is geschuurd. lekker veel kunnen doen dus.

15 januari

Evert is nog steeds onhandig dus gaan we de stad in om vloerbedekking en gordijnen/jaloezieën/rolgordijnen uit te zoeken.We slagen uiteindelijk in Hoogezand waar ze datgene hebben wat we zoeken en waar we een goede service krijgen, dat vinden we net zo belangrijk.

16 januari

Eppo en Henk hebben beneden al weer veel gedaan. De keukentafel zit erin, het is een soort klaptafel geworden die je aan beide zijden uitklapt. De houten (Esdoorn) vloer van de stuurhut ligt erin. Ik ben de hele dag aan het lakken. De whispergen is vandaag aangekomen, dat is onze eigen energie (warmtekracht) centrale, ontwikkelt door Dr. Sterling in 1893 en nu pas echt in gebruik. Zo zijn we niet meer afhankelijk van de stroom van de wal. We willen later ook nog onze eigen waterzuiveringsinstallatie. Zo worden we bijna helemaal onafhankelijk op de dieselolie na.

17 januari4-Whispergen

Wietse heeft de whispergen ingebouwd. Helaas moeten we nog wachten met het testen, dat kan pas als het schip in het water ligt omdat hij de koeling van het water krijgt.

Datzelfde geld trouwens voor de motoren ook omdat we buitenboord waterkoeling hebben.

18-19 januari

Week-end

20 januari

We hebben slecht nieuws, de verf van de gespoten gele onderkant laat los. Je kan het er zo met lappen tegelijk aftrekken. Dat betekent dat het helemaal teruggeschuurd moet worden. Ik heb Lukas Janssen (de schilder) gebeld en hij komt vanmiddag kijken. Het is gespoten toen het te vochtig en te koud was en daarom heeft het niet gehecht en is de kleur ook dof uitgeslagen. Balen, echt balen. De zijkanten zijn nog wel te doen maar achter bij de spiegel, die onderkant is een ramp. Al die hoekjes waar je amper bij kan. We zijn er de hele dag kapot van. Houdt in dat ze nog meer tijd nodig hebben en we dus nog weer later het water in kunnen. Evert gaat de alarminstallatie aansluiten en ik ga lakken.
We proberen er maar weer het beste van te maken.

21 januari

Evert heeft vandaag lenspompen en blowers aangesloten in de machinekamer. Gert en Peter zijn er vandaag alweer voor het laatst. Ze maken de bovenraamlijsten er vandaag nog in en dan lijsten Eppo en Henk de stuurhut verder af. Het was fijn ( en gezellig) dat ze er waren en ze hebben ons echt uit de brand geholpen na het faillissement van Muntinga.
De schilder die gisteren al zou komen is nog steeds niet geweest, mooie kerel.

22 januari

We zijn allemaal grieperig maar niemand is ziek thuis gebleven. Evert heeft de navigatieapparatuur ingebouwd. Wietse heeft de koelsystemen van de motoren aangesloten en Eppo en Henk hebben het bureau van Evert afgelijst en zo meer. Ik heb de kachel in de schilderskeet weer eens aangezet en de mast voor de laatste keer in de IJssel lak gezet. Hierna kan Evert alle antennes en zo in en aan de mast bevestigen. 's Avonds stemmen "verkiezingen" en aansluitend koffie drinken bij Pap en Mam.

23 januariKlokjes

Evert heeft al de klokjes e.d ingebouwd. De GPS, dieptemeter, automatische piloot, radar, marifoon, windmeter, navtex (apparaat waarmee je scheepvaartberichten kan ontvangen), monitoren en de motorbediening. Eind van de dag zit alles erin, schitterend. Echt heel mooi.

Wietse is bezig met het aansluiten van koelwaterfilters, dieselolieslangen en bedrading van de boegschroef e.d. Eppo heeft beneden al de deuren er in zitten. Morgen nog een dag en dan zijn ze beneden klaar.

24 januari

Vrijdag. Eppo begint aan de deur tussen de beneden en boven verdieping. Daar is een geniale constructie voor bedacht. Evert heeft vandaag de compressor ingebouwd en is bezig met de bedrading van het dashboard. Wietse heeft de hydraulische bediening aangesloten van het kuipluik. Grappig gezicht is dat. Je drukt binnen op een knopje en buiten gaat het luik open of dicht. Mooi systeem en ook belangrijk want anders zou je zo via het luik het schip binnen kunnen komen. Ik ben nog steeds beneden aan het lakken. Dat lijkt misschien saai maar dat vindt ik niet, eerder heel spannend. Het eind is n.l. in zicht en ik ben bezig om het heel mooi, af te maken.

25-26 januariLanny-lakken

Weekend. Evert, Paul (mijn broer) en ik zijn het hele weekend op de boot aan het lakken. Stuurhut en de raam ringen zijn nu even belangrijk omdat er weer vorst wordt verwacht. Als de raam ringen drie keer in de lak zitten kan Evert tussen de ramen en het houtwerk zwarte siliconenkit spuiten zodat we geen last meer hebben van aangevroren condens.

27 januari

Vandaag heeft Evert in de machinekamer de dekwaspomp aangesloten, een filter geplaatst in de whispergen, kranen van de bilgepomp geplaatst, een oliepompje gemonteerd. Heel wat van die kleine dingen die weer gedaan zijn. Ik heb beneden alles geschuurd zodat het klaar is om gelakt te worden en Paul heeft nog even geholpen met het lakken van de badkamer.
Vandaag zouden (alweer en nog steeds) de schilders komen kijken naar de verf die niet heeft gehecht maar ze zijn niet geweest. Blijft weinig vertrouwen over.

28 januari

Het heeft vannacht weer flink gewaaid, windkracht 8 NO. Door ons opgelopen trauma na de november storm hebben we slecht geslapen, daarom wat later dan normaal opgestaan en na een flinke kop koffie gaan we weer aan de gang. Evert duikt vandaag de machinekamer weer in (omdat Wietse er niet is) en ik probeer beneden afplakband weg te halen wat een crime is want dat spul wil blijkbaar liever blijven zitten. En jawel daar hebben we dan toch nog na een week..... de schilder met versterking. Hij wil met eigen ogen zien of het wel waar is wat we zeggen.
Tja...de verf laat inderdaad los. Hij is zich echter van geen kwaad bewust en vindt zelfs dat het allemaal aan ons ligt omdat wij de boot toch in de verf wilden! Vreemde snuiter. Nou daar zijn wij het gek genoeg niet mee eens dus en hoe dit gaat aflopen weet ik niet maar het wordt vervolgd.

29 januariCamper-sneeuw

Er ligt weer sneeuw met een zonnetje erbij dus de wereld is een plaatje.

Lekker een eind met Joey gewandeld en daarna weer plakband weggehaald. Evert heeft de ventilatie in de machinekamer aangelegd en lampjes en telefoon in de logeerhut aangesloten.

30 januari

Er ligt nog sneeuw en het is behoorlijk glad op de wegen, dus is het zaak om je voorzichtig voort te bewegen om ongelukken te voorkomen. Ik ga het gastentoilet en de douche voor de derde keer lakken en Evert heeft de rest van de traanplaten in de machinekamer gelegd. Dat is nog een heel werk om ze goed pas af te slijpen. Is mooi geworden.

31 januari

Het is alweer vrijdag. De wereld is nog steeds wit en er schijnt ook nog een zonnetje.
Evert heeft 's morgens overleg met Wietse over de dieseloliekoelers. 's Middags maakt Evert een watersysteem voor het toilet zodat we deze ook op het droge kunnen gebruiken. We hadden toch wel gedacht om in februari in het water te liggen maar de onderkant moet overnieuw geschuurd en gelakt dus dat zal voorlopig wel niet kunnen. De vloeren van de douche en toiletruimtes gaan we met een soort graniedek behandelen Het zijn een soort gekleurde vlokken die je over nog natte verf strooit en daaroverheen komen nog drie lagen hars. De vloer wordt hierdoor keihard en het heeft een hele mooie glans.


1-2 februari2002 25

Week-end. We doen het rustig aan. Wel nog wat gelakt en de camper opgeruimd, maar gewoon rustig aan. We zijn best moe dus gaan we lekker op tijd slapen in ons knusse, warme campertje, want ondanks de ontzettend strenge winter kunnen we het op de camper goed warm houden.

3 februari

Vies weer, gure wind, dooi, natte blubber sneeuw. Joey heeft mooi pech maar ik ga echt niet ver met hem weg, brrrrrr. Ik ga vandaag de keuken en de bureaus voor de derde keer lakken. Evert zet de rand rond de ramen aan de binnenkant in de siliconenkit. Ziet er mooi uit maar voor Evert toch niet mooi genoeg, hij wil er nog een afwerk lijstje overheen maken. Nou alleen nog bedenken van welk materiaal.

4 februari

Het heeft vannacht weer gesneeuwd. Boelens komt het raam wat was gebarsten weer gemaakt terugbrengen. Evert gaat alle vloeren van douche en toilet finish plamuren zodat het zaterdag klaar is om behandeld te worden. Daarna heeft hij nog spotjes en de telefoon aangesloten in de slaaphut.

5 februari342 Meander

Het is weer dooi met veel regen, blubberweertje. De badkamer en slaapkamerkasten kunnen ingericht worden dus ik ben vandaag bezig met spullen over te brengen vanuit de caravan. Ook nog van allerlei boodschappen gedaan, totdat bleek dat het zo'n dag was waarbij blijkbaar alle winkels tegen je zijn en niets willen verkopen. Balen. Henk heeft vandaag legplanken in de keukenkastjes gemaakt en dat was het laatste wat hij kon doen. De klus is wat hem betreft geklaard. We zijn weer een stapje dichter bij het einde.
Dus afscheid genomen van Henk. Eppo blijft nog tot en met volgende week. Hij maakt o.a. nog een salontafel, terrastafel, deksels voor de 2 gasbunnen, de laatjes in de kasten boven en een bankje over het luik naar de machinekamer. Knap hoor, echt vakmanschap allemaal.
Evert heeft vandaag reparatiedag, o.a. een nieuwe slang voor de dekwaspomp, de andere was door de vorst afgebroken!! Ook heeft hij de spoelwaterleiding aangelegd van de whispergen.

6 februari

Vandaag worden de diesel en watersystemen op druk gezet en gevuld. Er komt een tankwagen voor de diesel die er in eerste instantie 1000 liter ingooit waar we voorlopig wel mee vooruit kunnen. Heerlijk om geen jerrycans met diesel meer te hoeven halen. Was best zwaar.
Maar wat een pech..... ......de dieselslang heeft een gescheurde koppeling dus blijkt hij lek te zijn. Wietse ontdekte het doordat hij daar waar hij net op z'n knieën lag om ergens bij te kunnen nattigheid voelde. En jawel z'n hele broekspijp onder de diesel. De koppeling was echter snel gerepareerd dus dat was weer klaar.
Evert heeft water getankt en we krijgen voor het eerst water uit de kraan. De boiler wordt er bij aan gezet en het water is heerlijk warm.
Alleen wat blijkt.................de watertanks zijn allebei lek. Het meeste water moet weer overboord gepompt worden. Evert heeft het helemaal gehad. De tanks kunnen niet zomaar gerepareerd worden omdat het ingelaste tanks zijn. We moeten iemand zien te vinden die erin durft te kruipen en ze wil cementeren zodat ze helemaal waterdicht worden. Over dit probleem wordt nagedacht.
Als er dingen fout gaan gaat Evert altijd iets maken zodat hij toch nog ergens een goed gevoel van krijgt, dus besluit hij het raam wat weer klaar was in te kitten. Heerlijk om in plaats van naar zo'n houten vlak weer door een raam te kunnen kijken.

7 februariTeak-proppen

Eppo maakt de houten lijsten om het plafond van de flybridge. Ziet er heel mooi uit.

8 februari

Het is een mistige regenachtige dag. We gaan vandaag samen de stuurhut voor de eerste keer in de lak zetten en Jonathan komt op de vloeren van de douche en toilet dat leuke graniedek leggen. Eind van de dag zijn we moe maar zeer voldaan.

9 februari

Zondag. Mistig. Dus echt een dag om gezellig koffie te gaan drinken bij Pa en Moe.
Daarna nog even naar Ruben (zoon van Evert) en eind van de dag weer terug naar de Camper.

10 februariGebroken-glas

Zowaar....zon!!! Heerlijk. Ik ga met Evert in de stuurhut om na de eerste keer lakken gaatjes te vullen en te schuren. De zon verwarmt de boot en alles ziet er zonnig uit. Maar helaas wordt ons humeur flink naar beneden gehaald als we zien dat er weer een barst in een van de bovenraampjes zit. Boelens glas gebeld en Freek die toevallig in de buurt is komt meteen bij ons langs.
Hij begrijpt ook niet hoe het kan. We denken dat het glas aan beide zijde gehard had moeten zijn in plaats van alleen aan de buitenkant. Zoeken we uit. Evert heeft voorlopig even geen zin om het raam eruit te halen. Hoeft ook niet.

11 februari

Samen de stuurhut gelakt. Terwijl we bezig waren springt er in een van de grote zijramen ook een barst. Niet te geloven...gewoon zomaar. Dat kan toch niet. Dit is echt erg. Misschien moeten alle ramen er wel uit. We willen hier voorlopig helemaal niet aan denken en laten het maar even zo.
Evert gaat alle naden in de badkamers en toilet met gele zelfgemaakte kit afkitten. Eppo heeft het stereo bankje gemaakt en Jur (het teakdek ligt er al in) maakt van restant teakhout allemaal proppen(2000stuks) zoals dat heet die hij later in de gaten verlijmt. Hele bergen zaagsel liggen er onder zijn werkbank dus ik vraag of hij nou kattenbakvulling maakt of proppen.

12 februari

3e keer de stuurhut gelakt.

13 februari

's Morgens schuren en 's middags gaan we boven alles voor de 4e keer lakken. Lijkt ons mooier. Eppo is bij Gert Heerlien in de werkplaats tafels voor ons aan het maken. Morgen is zijn laatste dag bij ons.
Evert gaat nadat de lak droog is al lampjes ophangen en stopcontacten vastmaken. Het lijkt meteen een stuk meer aangekleed.

14 februari04 de living

Vrijdag. We gaan inrichten. Nu komt het echte leuke werk. Ik ga eerst boodschappen doen en de stereo bij Reint en Yolanda ophalen. Vanaf de verkoop van de Meander kon onze stereo zolang bij hen staan. Veilig en droog. De tv hadden we zolang op het kantoor van Tonny gezet dus die was dichterbij te halen.
Eppo komt terug met de tafels, zijn heel mooi geworden. We drinken koffie en om 12 uur nemen we afscheid. Eppo heeft ons echt uit de sores geholpen, hij was er altijd en altijd vol goede raad en een goed humeur. Als we het even niet zagen zitten gaf hij ons weer goede moed. Dank Eppo...

15-16 februari

Week-end. Leegpakken van de caravan en camper. Lannie komt langs en kruipt zo in de watertank. Wel lachen hoor, maf gezicht. Ze wil de tanks wel cementeren (waterdicht maken met een soort cement). Gelukkig heeft ze geen claustrofobie. De zitbank en de stoelen gaan we zondag bij vrienden ophalen waar we ze hadden opgeslagen.

17 februari

De wasmachine en de droger komen aan boord en passen precies door het luik en op de millimeter naast elkaar. Geweldig.

18 februari

De vloerbedekking die we bij Algros hebben gekocht wordt gelegd (jaloezieën komen vrijdag) en de luiken in de vloer worden mooi afgelijst. Geke en Piet Boon hebben de stoffering gemaakt en komen de kussens voor de stuurhutbank brengen en de matrassen voor de logeerhut. Geke haalt meteen samen met Evert de matrassen voor ons bed.
En jawel vandaag slapen we voor het eerst op de boot.
En.............vandaag is het een jaar geleden dat het casco vanuit Franeker naar Groningen werd gesleept.De volgende dag verder naar Zuidbroek.

Precies 1 jaar geleden!!

19 februari

Vandaag een jaar geleden kwam de toen nog "Atlantis" in Zuidbroek aan en vandaag een jaar later wonen we aan boord van de nog niet gedoopte Meander. We hebben heerlijk geslapen en het is supergezellig.

We zijn druk bezig met de finishing touch want straks komt een journalist om een interview te houden voor het nieuwe tijdschrift van de KNWV, Schipper m/v. Zie publicaties "Schipper"
Na vandaag willen we het wat rustiger aan doen. Er zijn natuurlijk nog genoeg dingen die gedaan moeten worden, zoals van alles ophangen en aansluiten, de watertanks waterdicht maken, de tube moet er nog omheen maar dat kan pas als de schilders onderkant opnieuw geschuurd en geschilderd hebben.

26 februariLanny-in-tank

Vandaag gaat Lannie de tanks cementeren. Ze kruipt er helemaal in, eng hoor, en dan moet er een dikke laag cement aan de wanden en de vloer gesmeerd worden. Echt lachen hoe ze dat doet.


14 maartMast-omhoog

Evert had de mast in de schilderskeet afgemonteerd en daarna met een paar man op het dak gezet. Hij gaat electrisch op en neer en wordt vanuit de stuurhut bediend. Ideaal.

22 maart

Gisteravond is mijn zoon Mark gekomen om ons dit weekend mee te helpen met de tube. Het is niet echt eenvoudig om de tube op z'n plaats te krijgen. We hijsen hem met touwen omhoog en daarna wordt hij met tape vastgemaakt. De zijranden moeten eerst met lijm ingesmeerd worden en na ongeveer een half uurtje kan het geplakt worden. Dit doet Evert want dat komt vrij secuur, even verkeerd en je krijgt hem niet meer los, vast = vast.

De schilders zijn ook weer bezig, de romp is inmiddels teruggeschuurd naar de basislaag en alles wat los zat is er af gestoken.
De komende week zal de rest afgemaakt worden en dan kunnen we te water. Wel moeten de schroeven er nog onder gemonteerd worden. Dure jongens hoor.

4 aprilSchroef plaatsen 1

En dan ineens is er de grote dag. Vrijdag 4 april wordt de Meander te water gelaten. 's morgens vroeg komt er een 250 tons kraan die ze eerst helemaal met gewichten installeren.

Lannie en Jack komen om ons te helpen. Van Lannie krijgen we een hele mooie fototaart met een foto van ons samen erop. Super!!!!!!

De tewaterlating gaat met enige horten en stoten, maar na de fles champagne krijgt het schip uiteindelijk weer water onder de kiel.Kus-de-fles

Alles is dicht en we zijn dolgelukkig. Met de mensen van de werf en wat kennissen genieten we feestelijk van een borrel en een hapje. Vannacht horen we voor het eerst weer het klotsen van het water...heeeeeerlijk.

Afsluiting

Na enkele proefvaartjes op het Winschoterdiep gaan we richting Groningen om voor een tijdje afscheid te nemen van familie, vrienden en kennissen.

We varen in sneltempo richting Terschelling waar we eerst enkele weken willen uitrusten van de hectische afgelopen 15 maanden.
De meander loopt op diep water uiteindelijk 20 knopen en vaart geweldig goed. We kunnen haar op een postzegel parkeren en het zeegedrag is geweldig maar wel wreed. We zijn wel heeeel erg moe.

Dank aan alle belangstellenden die ons logboek hebben gelezen.1-tewaterlating

Evert en Inge.

E-mailadres