Loodstender gegevens
Jetgedreven tender
Een jetgedreven tender wordt gebruikt om loodsen aan boord te zetten (beloodsen) of de loods af te halen van zeeschepen. Een jetgedreven tender is sneller en groter dan een jol.
- Bron: www.loodswezen.nl
Kenmerken
Scheepswerf
Engelaer Scheepsbouw B.V., Beneden-Leeuwen Nederland
Type schip
Jetgedreven tender
Bouwjaar
1999
Voornaamste afmetingen
Lengte over alles: 21,17 m
Lengte waterlijn: 17,41 mBreedte: 6,34 m
Diepgang: 1,09 m
Snelheid
28 knopen
Bruto gewicht
54 GRT
Netto gewicht
16 NRT
Motoren
2 * Caterpillar, 3412 E Ditta, 12 cilinder V-motor, 4-slag, 2100 omwentelingen/minuut, 720 KW per motor
Voortstuwing
2 waterjets merk Hamilton, type HM 571 met een tandwielkast 1.85:1, merk ZF, type BU 250
Generator set
4-cylinder diesel motor, merk ONAN, type MDKAE met een vermogen van 16 KW bij 1500 t.p.m.
Stuurinrichting
Elektrisch/hydraulisch (wiel en lever)
Classificatie
American Bureau of Shipping Notation 100A1 Pilot Boat AMS
Certificaat van Zeewaardigheid
Nederlandse Scheepvaartinspectie
Inzetgebied
30 zeemijlen vanaf de Nederlandse kust
Bouwmateriaal
Romp aluminium Superstructuur aluminium gelast frame met Thermoplast Composite Sandwich constructie
Brandstofcapaciteit
3,2 ton
Accomodatie
accommodatie met airconditioning voor drie bemanningsleden en twaalf loodsen (c.q. passagiers)
Nautische en veiligheidsuitrusting
- 2 "Sailor" type RT 2048 receiver/transmitters
- Leica DGPS type LMX 400
- GMDSS type Sailor VHR DSC RM 2042
- Raytheon Navtex, type NCR 300 A
- Gyro gestabiliseerde "Bridgemaster 180" Decca radar + slave
- Anschütz gyrokompas + moeder/dochter systeem
- Magnetisch kompas
- Robertson automatische piloot, type AP9 MK II + roerstandaanwijzer
- Elektrische/hydraulische stuurinrichting voor waterjet buckets
- Echolood
- Sanshin zoeklicht * CSI elektronisch alarmsysteem
- 2 reddingsboten, voor 16 personen per boot
- Reddingstrap geïntegreerd in het achterdek elektrisch/hydraulisch bediend
- Voldoende brandblusvoorzieningen
- Overlevingspakken en reddingsvesten
Bemanning
Alle schepen hebben een driepersoons bemanning, bestaande uit kapitein, stuurman en gezel. Er is altijd een vaartuig beschikbaar, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Om de beschikbaarheid van de schepen te garanderen, is er een service-engineer aan wal gestationeerd.