Meanderships header

Van wrak tot jacht

Atlantis 1024x768Atlantis-FranekerMeander 09-2

Na dik een jaar keihard werken was ons schip klaar, omgedoopt van ATLANTIS naar MEANDER V. Het gaf ons een geweldig gevoel om na een aantal maanden vaste grond onder de voeten eindelijk weer op het water te wonen. De voormalige loodstender is na de herbouw geschikt gemaakt als woon/werkschip. Het stoere karakter van de loodsboot is gelukkig niet verdwenen en de wooneigenschappen zijn van een hoog niveau. Het schip is in de eerste plaats ons 'huis' maar het kan ook voor andere doeleinden worden ingezet zoals u verder kunt lezen op deze site. Lees ook het bouwverslag van de ombouw van wrak tot jacht,

of kijk op het online fotoalbum bij Albelli.

 Varen met een loodstender:

Ervaring heeft geleerd dat de originele loodstenders de ultime varende machines zijn. Bijzonder wendbaar door de waterjets, krachtig en snel, precies gemaakt voor het doel waarvoor ze gebouwd zijn. Het verbruik van de gezamelijk 2400 Pk machines ligt daardoor wel op 370 liter per uur. Het sturen gaat erg nerveus en je moet oppassen dat je niet van koers raakt als je even niet oplet.

Roer-Endeavor

Varen met de Meander:

De Meander vaart heel wat rustiger ook op hoge snelheid door het gebruik van schroeven in plaats van waterjets. De wendbaarheid is uitstekend en snelheid ligt 8 knopen lager dan de originele loodstenders. Het brandstofgebruik van de gezamelijke 1000 PK Volvo's is amper de helft op volle snelheid van het gebruik van de originele Tenders. Het sturen gaat rustig en geleidelijk en op volle snelheid is de Meander goed bestuurbaar.

Evert roer meander 2

Algemene gegevens van de MEANDER V:

EX LOODSTENDER ATLANTIS UIT ROTTERDAM

Bouwjaar 1996 bij Engelaer te Beneden Leeuwen bouwnummer 799.  Het was de derde uit een serie van 12 stuks en in dienst tot juni 1998.

Na een aanvaring met een boei op de Maasmond is ze dermate beschadigd dat ze is gesloopt. De romp bleef echter behouden en is van maart 2002 tot april 2003 door Evert totaal gerestaureerd en voorzien van een nieuwe opbouw, dekplan en layout, motoren, navigatie apparatuur en interieur. Twee nieuwe 500 PK VOLVO'S hebben de twee maal1200 PK MWM DEUTZ diesels vervangen want die waren onder water geweest.

GEGEVENS:

Afmetingen :LOA. 19.80 X 6.30 X 1.45 meter (LXBXD)

Gewicht : 43 Ton

Materiaal : aluminium

Motoren : Volvo TAMD 75 - 500PK

Snelheid : Ca. 18 Knopen

Aandrijving : 2 schroeven 26" 5 blads

Gebruik : woon / charter / film schip

E-mailadres

Loodstender gegevens

Jetgedreven tender

Een jetgedreven tender wordt gebruikt om loodsen aan boord te zetten (beloodsen) of de loods af te halen van zeeschepen. Een jetgedreven tender is sneller en groter dan een jol.

Kenmerken

Scheepswerf
Engelaer Scheepsbouw B.V., Beneden-Leeuwen Nederland

Apollo webType schip
Jetgedreven tender

Bouwjaar
1999

Voornaamste afmetingen
Lengte over alles: 21,17 m
Lengte waterlijn: 17,41 mBreedte: 6,34 m
Diepgang: 1,09 m

Snelheid
28 knopen

Bruto gewicht
54 GRT

Netto gewicht
16 NRT

Motoren
2 * Caterpillar, 3412 E Ditta, 12 cilinder V-motor, 4-slag, 2100 omwentelingen/minuut, 720 KW per motor

Voortstuwing
2 waterjets merk Hamilton, type HM 571 met een tandwielkast 1.85:1, merk ZF, type BU 250

Generator set
4-cylinder diesel motor, merk ONAN, type MDKAE met een vermogen van 16 KW bij 1500 t.p.m.

Stuurinrichting
Elektrisch/hydraulisch (wiel en lever)

Classificatie
American Bureau of Shipping Notation 100A1 Pilot Boat AMS

Certificaat van Zeewaardigheid
Nederlandse Scheepvaartinspectie

Inzetgebied
30 zeemijlen vanaf de Nederlandse kust

Bouwmateriaal
Romp aluminium Superstructuur aluminium gelast frame met Thermoplast Composite Sandwich constructie

Brandstofcapaciteit
3,2 ton

Accomodatie
accommodatie met airconditioning voor drie bemanningsleden en twaalf loodsen (c.q. passagiers)

Nautische en veiligheidsuitrusting

  • 2 "Sailor" type RT 2048 receiver/transmitters
  • Leica DGPS type LMX 400
  • GMDSS type Sailor VHR DSC RM 2042
  • Raytheon Navtex, type NCR 300 A
  • Gyro gestabiliseerde "Bridgemaster 180" Decca radar + slave
  • Anschütz gyrokompas + moeder/dochter systeem
  • Magnetisch kompas
  • Robertson automatische piloot, type AP9 MK II + roerstandaanwijzer
  • Elektrische/hydraulische stuurinrichting voor waterjet buckets
  • Echolood
  • Sanshin zoeklicht * CSI elektronisch alarmsysteem
  • 2 reddingsboten, voor 16 personen per boot
  • Reddingstrap geïntegreerd in het achterdek elektrisch/hydraulisch bediend
  • Voldoende brandblusvoorzieningen
  • Overlevingspakken en reddingsvesten

Bemanning
Alle schepen hebben een driepersoons bemanning, bestaande uit kapitein, stuurman en gezel. Er is altijd een vaartuig beschikbaar, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Om de beschikbaarheid van de schepen te garanderen, is er een service-engineer aan wal gestationeerd.

E-mailadres

Foto's Loodstenders in zwaar weer

Hieronder wat fotomateriaal van deze krachtpatsers in zwaar weer. Wij doen het met de Meander v wat rustiger aan, want het is ook ons huis, maar als we worden overvallen door zwaar weer, hebben we geen reden tot ongerustheid!

E-mailadres

Zoeken