Meanderships header

  • vaars in gangboordOrthopedist, schipper, scheepsbouwer en vrijwilliger Evert Stel weet de afstand tussen zeiler en motorschipper op grootse wijze te verkleinen. "Watersporters doen het met zijn allen!" is zijn credo. Zoals velen hem als bootjes gek betitelen, zijn z'n nautische verhalen een ode aan het leven op het water en meer. Het gaat veelal gepaard met een onbaatzuchtige levensinstelling en liefde voor de medemens, gelardeerd met zijn - vaak- zo typische humor.
  • pikhaaktaferelenHet is 230 pagina's lang 'biechtstoel', zoals het column in de Waterkampioen. Toch zit er een goed verhaal in en het is met recht een nautische biografie.
  • heinoWat een bijzonder boek heb je geschreven. Vaak met een glimlach zitten lezen, maar wat me vooral opviel dat je zo'n doorzetter bent. Enorm. Hartstikke goed.
  • bezemschipIk heb een aantal avonden niets aan mijn man gehad. Hij heeft de hele tijd liggen schuddebuiken op de bank tijdens het lezen.
  • belgen en sluizenHeel herkenbaar maar humoristisch neergezet. Het is een boek wat pakkend is en wat je niet weglegt. Ik had de neiging het in één keer uit te lezen.
  • technospasmenIk heb van mijn vrouw het boek "Bootjesgroei"gekregen en - ondanks de drukte van Oerol - het in een adem uitgelezen! Wanneer komt de film uit? De nieuwe "Kluun"is geboren.
  • spionJe hebt wel een heel bijzonder boek geschreven. Mijn zoon heeft me tijdens het lezen regelmatig zien schaterlachen. Dit wekte zijn nieuwsgierigheid. Hij is 18 jaar en heeft nog nooit een boek gelezen. Dit is zijn eerste boek en hij verslindt het!
    "Als alle boeken zou waren, dan zou ik meer lezen mam".
  • verrassende oefeningIk wil even kwijt dat ik bij lezing in een prettige flow zat en heb genoten van uw boek en schrijfstijl met de heerlijke humor en zelfspot.
    Ik verheug me nu al op herlezen deze zomer op het achterdek van onze nieuwe motorboot (Greenline 33 hybrid) op Loosdrecht of wellicht ergens op het wad.
  • zeevissenOp 1 juni startten we voor 2,5 maand met onze Scandinavië-reis.  Tijdens onze heenreis heb ik zelfs met een dikke 7Bft nog smakelijk om je boek gelachen Evert. Helaas herken ik vele zaken. Ron is er nog niet toe gekomen om het te lezen (de schipper had het héél druk) maar ik wil nu alvast zeggen dat ik het zeer geslaagd vind. Ik heb het ook al diverse mensen aangeraden.
  • de plaat opMaar dit is toch sterk, dat op het moment dat jullie mij deze mail sturen, zit ik me net te verkneuteren, met een glas wijn en knapperend haardvuurtje, met je boek Bootjesgroei.
    Gefeliciteerd kerel met dit resultaat. Dat je redelijk kan kletsen wisten we al, maar het pakkend schrijven is wat anders. Ik moet je echter zeggen dat het je is gelukt. Ga door en schrijf meer!! Piet Wierenga, directeur No Limit Ships B.V.
  • bacchusEen vlucht A'dam-Riga en een terras in Riga waren voldoende om het boek in 2 maal één adem uit te lezen. Man, wat heb ik ervan genoten.
    Bijzonder leuk geschreven en een mooie cadeau tip voor mijn vele water vrienden.
  • berepoatAls niet lezer, ben ik gisteravond begonnen in je boek en kon niet meer stoppen. Om 03.00 uur werden de ogen wel heel zwaar, was de fles wijn leeg en was ik waar ik wezen wilde, na de Nolimit episodes. Vandaag op het strand heb ik je boek uitgelezen.
    Evert mijn complimenten een geweldig boek. Kan niet wachten tot de volgende...
  • kattententoonstellinHet boek geeft weer wat hij allemaal voor elkaar krijgt, maar ook wat er – door allerlei oorzaken -  mis gaat. Met name dat laatste maakt het tot een fascinerend verhaal.
    Hans Papenburg- Motorboot.

Hoezo Rust?

Hoezo rust?

Wij voeren de afgelopen zomer veel op het Markermeer. Het is warm en we besluiten voor anker te gaan. De wind is noordoost kracht 3 a 4 en wat is er dan een veiliger plek om achter het anker de nacht door te brengen dan achter de dijk op de Gouwzee? Onze vrienden met hun 55 voets Koopmans liggen ook in onze haven en zijn vandaag hun nieuwe zeilen aan het testen. Ze gaan binnenkort aan een wereldreis beginnen en minutieus wordt alles aan boord hiervoor in orde gemaakt. De telefoon gaat: 'Zouden jullie het gezellig vinden om samen te ankeren, te barbecueën en de nacht door te brengen?'
'Tuurlijk... daar zijn we altijd voor in! We gaan wel vlak bij de vaargeul liggen, daar staat net genoeg water voor jullie schip!'
Even later komt de flinke Koopmans met haar 21 meter hoge mast langszij de Meander V.
Wij hebben ook een hekanker uitgegooid om zo rustig met de kuip op het zuiden te kunnen blijven liggen.
'Wat doet de wind vannacht?' vraagt onze vriend.
'Ach... noordoost 3 tot 4. Lekker rustig toch?' antwoord ik laconiek.
We nemen een wijntje en storten ons op een heerlijke maaltijd op 'Costa Del Achterdek' van de Meander V. Dan is het zomaar donker en we gaan de nacht in, want morgen gaan we gezamenlijk naar Sail Amsterdam.
Het is rond middernacht als ik wakker word van enorme dreunen en ga er uit. De wind is naar de oost gedraaid en venijnige golfjes beuken over de volle breedte onder tegen de spray van de Meander V. Het klinkt alsof er boomstammen in het gangboord gesmeten worden. Ook de buurman loopt schaars gekleed onrustig over het dek om de lijnen te inspecteren, want het zware zeilschip rukt er flink aan.
'Sodeju... wat is het gaan waaien zeg! Dat hadden ze niet opgegeven!' mopper ik! ' Ons lullige hekankertje houdt nog wel, maar niet lang meer vrees ik...!'
We besluiten los te maken opdat onze buren op hun eigen anker de nacht door kunnen brengen. Wij brengen het hekanker met een lange lijn naar voren en dan houdt het gebeuk op.
'Rust!' mompel ik tegen Inge die in diepe slaap is.
Een uurtje later hoor ik een harde discodreun vlakbij en stuiter wederom geschrokken mijn bed uit. De veerboot 'Jan Smit' uit Volendam vaart met een feestende menigte zo dicht achter ons langs dat ik wederom mijn positie controleer omdat ik vrees middenin de vaargeul te liggen. Niets is minder waar, want we liggen nog ruim erbuiten. 'Idioot!' foeter ik en ga voor de zoveelste keer te kooi. Daar kan ik de slaap niet meer vatten en besluit ankerop te gaan naar ligplaats in de haven.
De volgende morgen treffen enigszins duf van de onrustige nacht onze zeilvrienden om samen af te reizen naar Sail Amsterdam. Ze zien er niet echt uitgeslapen uit...
'Nou... jullie hebben je zaakjes zeker goed voor elkaar!' lach ik schamel.
Dus niet... Ook zij hadden midden in de nacht het anker opgehaald omdat het nieuwe grootzeil eigenhandig naar boven was geklommen en niet meer terug in de giek wilde. Ze zijn open en dieper water op gevaren en hebben in het aardedonker met harde wind keer op keer het zeil naar boven en beneden gehesen om het weer in de giek te krijgen. Juist op het moment dat na uren ploeteren de beslissing kwam om met een mes het onwillige fonkelnieuwe grootzeil te lijf te gaan, schoot het naar binnen...
Pfff... ben blij dat ik geen wereldreis hoef te maken! Dit was al avontuur genoeg...

De les was:
* Niet klakkeloos het weer op het nieuws van de radiozender geloven. Zelf kijken op de beschikbare sites wat de wind gaat doen.
* Samen ankeren is gezellig, maar lang niet altijd ideaal. De krachten vermenigvuldigen zich op één anker. Het is zelden dat de krachten ook echt door twee ankers opgevangen worden.
* Oefen veelvuldig bij het wisselen van nieuwe zeilen bij rustig weer in een beschutte omgeving met het binnenhalen en reven. Juist in slechtere omstandigheden komt er een belemmerende factor bij.

Hoezo Rust

E-mailadres

Zoeken