Meanderships header

  • vaars in gangboordOrthopedist, schipper, scheepsbouwer en vrijwilliger Evert Stel weet de afstand tussen zeiler en motorschipper op grootse wijze te verkleinen. "Watersporters doen het met zijn allen!" is zijn credo. Zoals velen hem als bootjes gek betitelen, zijn z'n nautische verhalen een ode aan het leven op het water en meer. Het gaat veelal gepaard met een onbaatzuchtige levensinstelling en liefde voor de medemens, gelardeerd met zijn - vaak- zo typische humor.
  • pikhaaktaferelenHet is 230 pagina's lang 'biechtstoel', zoals het column in de Waterkampioen. Toch zit er een goed verhaal in en het is met recht een nautische biografie.
  • heinoWat een bijzonder boek heb je geschreven. Vaak met een glimlach zitten lezen, maar wat me vooral opviel dat je zo'n doorzetter bent. Enorm. Hartstikke goed.
  • bezemschipIk heb een aantal avonden niets aan mijn man gehad. Hij heeft de hele tijd liggen schuddebuiken op de bank tijdens het lezen.
  • belgen en sluizenHeel herkenbaar maar humoristisch neergezet. Het is een boek wat pakkend is en wat je niet weglegt. Ik had de neiging het in één keer uit te lezen.
  • technospasmenIk heb van mijn vrouw het boek "Bootjesgroei"gekregen en - ondanks de drukte van Oerol - het in een adem uitgelezen! Wanneer komt de film uit? De nieuwe "Kluun"is geboren.
  • spionJe hebt wel een heel bijzonder boek geschreven. Mijn zoon heeft me tijdens het lezen regelmatig zien schaterlachen. Dit wekte zijn nieuwsgierigheid. Hij is 18 jaar en heeft nog nooit een boek gelezen. Dit is zijn eerste boek en hij verslindt het!
    "Als alle boeken zou waren, dan zou ik meer lezen mam".
  • verrassende oefeningIk wil even kwijt dat ik bij lezing in een prettige flow zat en heb genoten van uw boek en schrijfstijl met de heerlijke humor en zelfspot.
    Ik verheug me nu al op herlezen deze zomer op het achterdek van onze nieuwe motorboot (Greenline 33 hybrid) op Loosdrecht of wellicht ergens op het wad.
  • zeevissenOp 1 juni startten we voor 2,5 maand met onze Scandinavië-reis.  Tijdens onze heenreis heb ik zelfs met een dikke 7Bft nog smakelijk om je boek gelachen Evert. Helaas herken ik vele zaken. Ron is er nog niet toe gekomen om het te lezen (de schipper had het héél druk) maar ik wil nu alvast zeggen dat ik het zeer geslaagd vind. Ik heb het ook al diverse mensen aangeraden.
  • de plaat opMaar dit is toch sterk, dat op het moment dat jullie mij deze mail sturen, zit ik me net te verkneuteren, met een glas wijn en knapperend haardvuurtje, met je boek Bootjesgroei.
    Gefeliciteerd kerel met dit resultaat. Dat je redelijk kan kletsen wisten we al, maar het pakkend schrijven is wat anders. Ik moet je echter zeggen dat het je is gelukt. Ga door en schrijf meer!! Piet Wierenga, directeur No Limit Ships B.V.
  • bacchusEen vlucht A'dam-Riga en een terras in Riga waren voldoende om het boek in 2 maal één adem uit te lezen. Man, wat heb ik ervan genoten.
    Bijzonder leuk geschreven en een mooie cadeau tip voor mijn vele water vrienden.
  • berepoatAls niet lezer, ben ik gisteravond begonnen in je boek en kon niet meer stoppen. Om 03.00 uur werden de ogen wel heel zwaar, was de fles wijn leeg en was ik waar ik wezen wilde, na de Nolimit episodes. Vandaag op het strand heb ik je boek uitgelezen.
    Evert mijn complimenten een geweldig boek. Kan niet wachten tot de volgende...
  • kattententoonstellinHet boek geeft weer wat hij allemaal voor elkaar krijgt, maar ook wat er – door allerlei oorzaken -  mis gaat. Met name dat laatste maakt het tot een fascinerend verhaal.
    Hans Papenburg- Motorboot.

Jachtbouw

Vaarwens KlaarVele watersporters willen het water op en schaffen een vaartuig aan dat in de ‘etalage’ staat, op een folder is afgebeeld of uit een tweedehandsboten boekje komt. Onlangs liep ik op een ‘natte bootshow’ langs de steigers vol met fonkelnieuwe witte zeilschepen en ze leken allemaal op elkaar.

“Keuze genoeg Evert!” merkte een bekende voorbijganger op waarmee ik oogcontact kreeg. “Yep… ik zou niet kunnen kiezen!” lachte ik terug. “Nou, ik ook niet hoor! Het is bijna net zo moeilijk als tegeltjes uitzoeken bij Julius van der Werf, jeweetwel… die tegelboer in Sneek! Man… ze lijken allemaal op elkaar!” riep hij met een knipoog en liep snel door naar de haringkraam.

Er is ook een categorie vaarliefhebbers die wat eigenzinniger is en er hun eigen draai aan willen geven. Ze tikken een gebruikt schip op de kop en gaan het rigoureus verbouwen (al dan niet met hulp van een scheepswerf), totdat het hun bevalt en ze er tevreden het water mee op gaan.

Een andere categorie vaarfanaten is die wat ruimer in de slappe was zitten en iets geheel voor zichzelf op maat willen laten bouwen, waardoor ze exclusief zijn, eruit springen, meer comfort hebben of grotere prestaties leveren. Ze laten hun custombuilt schepen ontwerpen door gerenommeerde architecten en creëren zo hun eigenzinnige exclusieve vaartuigen.

Vervolgens is er een categorie met twee rechterhanden. Zij creeëren eigenhandig hun droom en bereiken hun doel door noeste arbeid en creativiteit. Ik betrap mezelf er op tot deze groep te behoren, want ik heb diverse keren de exercitie uitgevoerd door in eigen beheer een schip te bouwen zoals ik het graag wilde. De bekendste is wel de No Limit Ship motorboot.

We maakten er een bedrijfje van en hadden al een ligplaats gehuurd tijdens de Hiswa bootshow in IJmuiden, maar het schip kwam veel te laat klaar! Met de natte lakkwast in de hand voeren we al schilderend de maidentrip over het knobbelige IJsselmeer… ik vergeet het nooit meer!

De categorie die een schip (laat) bouwen dat helemaal is toegesneden op een specifieke situatie komt echter niet zoveel voor. Na ons schip de Meander V helemaal te hebben aangepast voor het gebruik van zware elektrische rolstoelen en zelfs brancards, hebben we ervaring genoeg opgedaan om voor onze Stichting Vaarwens nu een schip te laten bouwen voor deze doelgroep. Vorig voorjaar hebben we de kiel gelegd en nu drijft ze. We kunnen er eindelijk mee aan de slag om schippers op te leiden en het schip in te richten, want ze is door allerlei onvoorziene omstandigheden maanden te laat klaar en het vaarseizoen staat al voor de deur!

Donderdag 28 maart vaart ze feestelijk Monnickendam binnen en je kunt erbij zijn om te zien wat ruim een jaar lang noeste arbeid op heeft geleverd. Wees welkom!

Evert.

E-mailadres

Zoeken