Meanderships header

  • vaars in gangboordOrthopedist, schipper, scheepsbouwer en vrijwilliger Evert Stel weet de afstand tussen zeiler en motorschipper op grootse wijze te verkleinen. "Watersporters doen het met zijn allen!" is zijn credo. Zoals velen hem als bootjes gek betitelen, zijn z'n nautische verhalen een ode aan het leven op het water en meer. Het gaat veelal gepaard met een onbaatzuchtige levensinstelling en liefde voor de medemens, gelardeerd met zijn - vaak- zo typische humor.
  • pikhaaktaferelenHet is 230 pagina's lang 'biechtstoel', zoals het column in de Waterkampioen. Toch zit er een goed verhaal in en het is met recht een nautische biografie.
  • heinoWat een bijzonder boek heb je geschreven. Vaak met een glimlach zitten lezen, maar wat me vooral opviel dat je zo'n doorzetter bent. Enorm. Hartstikke goed.
  • bezemschipIk heb een aantal avonden niets aan mijn man gehad. Hij heeft de hele tijd liggen schuddebuiken op de bank tijdens het lezen.
  • belgen en sluizenHeel herkenbaar maar humoristisch neergezet. Het is een boek wat pakkend is en wat je niet weglegt. Ik had de neiging het in één keer uit te lezen.
  • technospasmenIk heb van mijn vrouw het boek "Bootjesgroei"gekregen en - ondanks de drukte van Oerol - het in een adem uitgelezen! Wanneer komt de film uit? De nieuwe "Kluun"is geboren.
  • spionJe hebt wel een heel bijzonder boek geschreven. Mijn zoon heeft me tijdens het lezen regelmatig zien schaterlachen. Dit wekte zijn nieuwsgierigheid. Hij is 18 jaar en heeft nog nooit een boek gelezen. Dit is zijn eerste boek en hij verslindt het!
    "Als alle boeken zou waren, dan zou ik meer lezen mam".
  • verrassende oefeningIk wil even kwijt dat ik bij lezing in een prettige flow zat en heb genoten van uw boek en schrijfstijl met de heerlijke humor en zelfspot.
    Ik verheug me nu al op herlezen deze zomer op het achterdek van onze nieuwe motorboot (Greenline 33 hybrid) op Loosdrecht of wellicht ergens op het wad.
  • zeevissenOp 1 juni startten we voor 2,5 maand met onze Scandinavië-reis.  Tijdens onze heenreis heb ik zelfs met een dikke 7Bft nog smakelijk om je boek gelachen Evert. Helaas herken ik vele zaken. Ron is er nog niet toe gekomen om het te lezen (de schipper had het héél druk) maar ik wil nu alvast zeggen dat ik het zeer geslaagd vind. Ik heb het ook al diverse mensen aangeraden.
  • de plaat opMaar dit is toch sterk, dat op het moment dat jullie mij deze mail sturen, zit ik me net te verkneuteren, met een glas wijn en knapperend haardvuurtje, met je boek Bootjesgroei.
    Gefeliciteerd kerel met dit resultaat. Dat je redelijk kan kletsen wisten we al, maar het pakkend schrijven is wat anders. Ik moet je echter zeggen dat het je is gelukt. Ga door en schrijf meer!! Piet Wierenga, directeur No Limit Ships B.V.
  • bacchusEen vlucht A'dam-Riga en een terras in Riga waren voldoende om het boek in 2 maal één adem uit te lezen. Man, wat heb ik ervan genoten.
    Bijzonder leuk geschreven en een mooie cadeau tip voor mijn vele water vrienden.
  • berepoatAls niet lezer, ben ik gisteravond begonnen in je boek en kon niet meer stoppen. Om 03.00 uur werden de ogen wel heel zwaar, was de fles wijn leeg en was ik waar ik wezen wilde, na de Nolimit episodes. Vandaag op het strand heb ik je boek uitgelezen.
    Evert mijn complimenten een geweldig boek. Kan niet wachten tot de volgende...
  • kattententoonstellinHet boek geeft weer wat hij allemaal voor elkaar krijgt, maar ook wat er – door allerlei oorzaken -  mis gaat. Met name dat laatste maakt het tot een fascinerend verhaal.
    Hans Papenburg- Motorboot.

Gevangene van moeder natuur!

Drijfgevoel:IJs Muiden 1
Wonen aan boord heeft door het ‘drijfgevoel’ zo haar charmes. Dat ‘drijfgevoel’ (los zijn van de aarde, vrij zijn om met je hele hebben en houwen op ieder moment te gaan waar je wilt) is voor velen een manier van leven, een manier van beleven, een manier van zijn, dat vaak uit het diepste onverklaarbare verlangen naar watervrijheid komt.
Voordelen:
Het heeft daarnaast ook een aantal praktische voordelen, want als je wilt verhuizen, hoef je niets in dozen te pakken. Als de hele stad wegens stroomstoring in de kou zit, brandt bij jou de kachel. Stroomt het Lageland onder water, dan hou jij droge voeten. Is je buurman een zeikerd, trossen los en verhuizen, maar zonder je huis op Funda te moeten zetten. Als de Russen komen, zitten we zo ergens verscholen in een Noors Fjord… en ik kan nog wel even doorgaan met het opnoemen van allerlei voordelen.
Nadelen:
Er zijn – met name in de winter - echter ook nadelen aan het wonen aan boord, want moeder natuur kan je zomaar van je vrijheid beroven. Het ene moment kun je de trossen nog losgooien om te ‘verkassen’ en het andere moment zit je geboeid in het ijs. Weg vrijheid, weg drijfgevoel, weg escapemogelijkheid… Nou hebben we de laatste jaren amper strenge winters meer, dus komt dat niet veel meer voor, maar afgelopen weken werden we even weer met de neus op het feiten gedrukt dat je zomaar ‘gevangene’ kunt worden zodra het water haar vloeibare vorm verliest.
Sneeuwstorm:
Het begint die zondag met een sneeuwstorm en winkracht negen uit het oosten. We liggen aan lagerwal bij de KNZ&RV in Muiden, waar het water nu flink hoger wordt dan normaal. Het is de hele dag - in Arctische omstandigheden - houwen en keren met onze grote ronde stootwillen, die geen zin hebben om tussen het smalle kadebalkje van de steigers en het schip te blijven zitten. Enfin… binnen brandt de kachel en het is oergezellig knus aan boord. We genieten van het uitzicht en het winterpanorama, gevormd door de sneeuwjacht dat in de verte Pampus snel wit kleurt.
Vast:
Zo, dat hebben we weer overleefd, maar met de strenge vorstvoorspellingen besluiten we de volgende morgen toch maar wat dichter bij de sociëteit te gaan liggen, want daar kunnen we drinkwater blijven laden. Het vriest flink en het water wordt al dik, dus snel verhalen. Die avond zitten we muurvast in het ijs en na nog een dag strenge vorst, kunnen we om ons schip heen lopen. Terwijl de eerste durfals de ijzers onderbinden en voorbij zoeven, zien we het gedurende de dag steeds drukker om ons heen worden. “Ik kan in de kuip wel een koek en zopie tent beginnen Inge”, lach ik enthousiast geworden van alle plezier makende ijsgenieters.
Knallen:
Het vriest nu ’s nachts ruim 10 graden en nu merken we weer waarom we het schip zo minutieus hebben geïsoleerd. Ieder blootliggend stukje metaal van het aluminium schip vormt een dikke ijskorst en ik maak nog een lijstje van wat er nog bekleed moet worden. De CV werkt hard en we verstoken nu - met ons ruim 100 vierkante meter schip - toch zo’n 20 liter diesel per etmaal. We gaan vroeg te kooi en kruipen dicht tegen elkaar aan. “Trusten schat”, zeg ik nog maar één ding ben ik vergeten… nachtelijke IJSKNALLEN! Er volgt direct een enorme knal. “Baoemmmmmkrackckck”, klinkt het en het hele schip schudt zo hevig, dat het lijkt alsof er een bom explodeert. Het is de eerste, maar niet de laatste! De daaropvolgende nachten slaap ik boven op de bank, want onderin het schip is het mij te onrustig. Net als ik de eerste slaap weer pak, word ik wreed wakker geschud door een doffe dreun en ik krijg mijn rust niet.
Normaliter zou ik allang een andere ligplaats opgezocht hebben, maar ik ben van mijn vrijheid beroofd want moeder natuur houdt me gevangen, in het ijs…

IJs Muiden 2Evert

 

E-mailadres

Zoeken