
Zinloos geweld
Het is hoog zomer en alles wat kan varen, vaart! Groot en klein, mooi en lelijk, duur en goedkoop, iedereen wil een graantje meepikken van de vrijheid en verkoeling dat het water biedt tijdens deze prachtige hete zomer.
Het kan haast niet anders dat deze drukte ook ergernissen met zich meebrengt, veroorzaakt door mensen die ‘alleen op de wereld’ denken te zijn. Het kan haast niet anders dat deze drukte ook ergernissen met zich meebrengt, veroorzaakt door mensen die ‘alleen op de wereld’ denken te zijn. Naast het dumpen van afval in het water (58%) veroorzaken te hard varen (40%) en alcoholgebruik de grootste ergernissen. Zo bleek onlangs uit een watersport-onderzoek.
Wij liggen mooi beschut in de havenmonding van Monnickendam en hebben nergens last van, maar we verbazen ons met grote regelmaat over de ronduit onbeschofte snelheden waarmee sommige schippers hun vaartuigen de monding binnen varen. Laatst joeg er eentje vol gas met een aluminium Dock Steel 650 - waarachter een paarhonderd PK hangt - de monding binnen met een snelheid van zeker 80 kilometer per uur. Er zwemmen hier mensen, er dobberen kinderen in kleine bootjes, er wordt in rust en schijnbare veiligheid in de havenmonding gerecreëerd, en dan wordt zo’n boot een moormachine met deze snelheden!
Daarnaast proberen medeschippers vaak met ware doodsverachting de havens uit te komen zonder in tweeën te worden gevaren. We liggen aan de ingang van de Marina en meer dan eens moet er eentje vol in de achteruit omdat hij/zij geen kans ziet om veilig naar de overkant van het vaarwater te komen en rustig aan het genoegen van het varen deel te nemen. De jakkeraars vliegen namelijk rakelings langs ons heen en houden nauwelijks of geen rekening met een havenuitgang!
Ik heb me allang voorgenomen om me er niet meer aan te ergeren, maar het blijft echter bij een voornemen, want soms kan ook ik het niet laten om weer eens hard op mijn vingers te fluiten als er een halve gare met veel te grote snelheid de havenmond van Monnickendam binnen vaart. Even tevoren joeg hij tot drie maal toe buiten de haveningang met extreem hoge snelheid door een klucht Meerkoetjes om vervolgens te besluiten om de boel in het kanaal op stelten te zetten. Inge wijst me op mijn voornemen en zegt; “Laat nou toch! Hij hoort je toch niet, en dacht je dat hij er zich iets van aantrekt?”
Ze heeft gelijk! Ook deze schipper hangt - evenals zijn vele hard varende voorgangers - aan het stuurwiel van zijn helse machine - die zwaar achterover hellend - met twee buitenboordmotoren van ieder 200 PK een enorme roller achter zich aan trekt als hij amper de helft van het vermogen terugneemt. Een supper valt samen met zijn kindje van de plank, een oude man wil in zijn bijbootje stappen en verliest bijna zijn evenwicht, één van de vele kampeervlotten die hier rondvaren verliest de koelbox, bij een aantal aangemeerde schepen in het kanaal rinkelen de glazen van tafel, meerlijnen kraken en kreunen om de bolders, steigerpalen bewegen zwaar wrikkend in de bodem en dit alles onder een fluitconcert van veel zwaar geërgerde mensen aan boord van hun gemeerde schepen langs de haveningang.
De man kijkt niet achterom. Hij kijkt strak naar voren en is Oost-Indisch doof! Als hij het gas er af gooit en de bocht indraait, deinen alle schepen nog enkele minuten na en zijn blik is enkel nog gericht op zijn bierflesje… want die is leeg! “Zou hij nu echt geen flauw benul hebben van wat hij heeft aangericht?” roept mijn buurman vertwijfeld. We zullen het nooit weten. Een kwartier later drijven er een paar dode Meerkoetjes de havenmond binnen als stille getuigen van het zinloze geweld. Gelukkig zijn het geen kinderen!
Mensen, heb wat respect voor elkaar en houdt rekening met anderen! Kijk eens wat vaker achterom en zie wat je aanricht door je hoge snelheid. Je bent toch niet alleen op de wereld!
Evert.