Meanderships header

  • vaars in gangboordOrthopedist, schipper, scheepsbouwer en vrijwilliger Evert Stel weet de afstand tussen zeiler en motorschipper op grootse wijze te verkleinen. "Watersporters doen het met zijn allen!" is zijn credo. Zoals velen hem als bootjes gek betitelen, zijn z'n nautische verhalen een ode aan het leven op het water en meer. Het gaat veelal gepaard met een onbaatzuchtige levensinstelling en liefde voor de medemens, gelardeerd met zijn - vaak- zo typische humor.
  • pikhaaktaferelenHet is 230 pagina's lang 'biechtstoel', zoals het column in de Waterkampioen. Toch zit er een goed verhaal in en het is met recht een nautische biografie.
  • heinoWat een bijzonder boek heb je geschreven. Vaak met een glimlach zitten lezen, maar wat me vooral opviel dat je zo'n doorzetter bent. Enorm. Hartstikke goed.
  • bezemschipIk heb een aantal avonden niets aan mijn man gehad. Hij heeft de hele tijd liggen schuddebuiken op de bank tijdens het lezen.
  • belgen en sluizenHeel herkenbaar maar humoristisch neergezet. Het is een boek wat pakkend is en wat je niet weglegt. Ik had de neiging het in één keer uit te lezen.
  • technospasmenIk heb van mijn vrouw het boek "Bootjesgroei"gekregen en - ondanks de drukte van Oerol - het in een adem uitgelezen! Wanneer komt de film uit? De nieuwe "Kluun"is geboren.
  • spionJe hebt wel een heel bijzonder boek geschreven. Mijn zoon heeft me tijdens het lezen regelmatig zien schaterlachen. Dit wekte zijn nieuwsgierigheid. Hij is 18 jaar en heeft nog nooit een boek gelezen. Dit is zijn eerste boek en hij verslindt het!
    "Als alle boeken zou waren, dan zou ik meer lezen mam".
  • verrassende oefeningIk wil even kwijt dat ik bij lezing in een prettige flow zat en heb genoten van uw boek en schrijfstijl met de heerlijke humor en zelfspot.
    Ik verheug me nu al op herlezen deze zomer op het achterdek van onze nieuwe motorboot (Greenline 33 hybrid) op Loosdrecht of wellicht ergens op het wad.
  • zeevissenOp 1 juni startten we voor 2,5 maand met onze Scandinavië-reis.  Tijdens onze heenreis heb ik zelfs met een dikke 7Bft nog smakelijk om je boek gelachen Evert. Helaas herken ik vele zaken. Ron is er nog niet toe gekomen om het te lezen (de schipper had het héél druk) maar ik wil nu alvast zeggen dat ik het zeer geslaagd vind. Ik heb het ook al diverse mensen aangeraden.
  • de plaat opMaar dit is toch sterk, dat op het moment dat jullie mij deze mail sturen, zit ik me net te verkneuteren, met een glas wijn en knapperend haardvuurtje, met je boek Bootjesgroei.
    Gefeliciteerd kerel met dit resultaat. Dat je redelijk kan kletsen wisten we al, maar het pakkend schrijven is wat anders. Ik moet je echter zeggen dat het je is gelukt. Ga door en schrijf meer!! Piet Wierenga, directeur No Limit Ships B.V.
  • bacchusEen vlucht A'dam-Riga en een terras in Riga waren voldoende om het boek in 2 maal één adem uit te lezen. Man, wat heb ik ervan genoten.
    Bijzonder leuk geschreven en een mooie cadeau tip voor mijn vele water vrienden.
  • berepoatAls niet lezer, ben ik gisteravond begonnen in je boek en kon niet meer stoppen. Om 03.00 uur werden de ogen wel heel zwaar, was de fles wijn leeg en was ik waar ik wezen wilde, na de Nolimit episodes. Vandaag op het strand heb ik je boek uitgelezen.
    Evert mijn complimenten een geweldig boek. Kan niet wachten tot de volgende...
  • kattententoonstellinHet boek geeft weer wat hij allemaal voor elkaar krijgt, maar ook wat er – door allerlei oorzaken -  mis gaat. Met name dat laatste maakt het tot een fascinerend verhaal.
    Hans Papenburg- Motorboot.

Pompen of verzuipen…

MotorpompHet komt nogal eens voor dat een schip – door wat voor oorzaak dan ook – lek raakt. Uiteraard is er dan paniek, want de bedoeling is dat het water buiten de boot blijft. In veel gevallen komt de KNRM of een berger erbij en die hebben dikke pompen om het water weer naar de goede kant van het schip te pompen en ons kostbare bezit te behouden. Onlangs zonk een motorschip hier voor de haven en dat deed me denken aan een angstig voorval tijdens een oversteek van een paar jaren geleden:
We varen in de winter met de Meander V naar Terschelling om daar de feestdagen door te brengen. Er staat een ongemakkelijke golfslag want het waait stevig, maar met onze stabilizers aan is het best te doen. In de Meep horen we iets wat je niet wilt horen, namelijk een alarm op het paneel!
Het gaat met luid gepiep en een flitslicht af op het dashboard en daar word ik niet blij van! Het geeft bilge alarm in het vooronder aan en geschrokken kijken Inge en ik naar elkaar.
“Dat klinkt niet goed schat. Ga jij maar even beneden kijken, dan hou ik het roer wel in de gaten!” oppert Inge.
Met een kloppend hart stuiter ik de trap af naar het vooronder en open het ‘kelderluik’ waar onze houdbare etensvoorraad, bier, frisdrank en wijn is opgeslagen. Tot mijn schrik staat er ruim een halve meter water in de diepe V-vorm van het compartiment en de pakjes soep, spagetti, flessen wijn en wat iets meer zij dobberen door de kiel.
“We zijn lek!” roep ik in paniek.
“Oooh wat erg! Moet ik de kustwacht aanroepen?” klinkt het met een benepen stem vanachter het roer.
“Nee, even wachten, ik ga eerst kijken waar het vandaan komt!” schreeuw ik met een droge mond en een hartslag van 160.
Op de kop hangend schijn ik met de zaklamp door de ruimte en zie onder het keukenblok water wegstromen. Dat kan echter niet van buiten komen, want dat is boven de waterlijn! Direct doop ik mijn vinger in het water en proef.
“Het is zoet water Inge, dat kan niet van buiten komen want we varen op zout!” roep ik opgelucht en enigszins verward.
Trillend trek ik het middelste aanrechtkastje onder de gootsteen open en krijg gelijk de volle laag. Met een flinke straal spuit het water recht in mijn gezicht en ik duik weg. Dan zie ik dat het waterfilter gebarsten is en met een druk van 2 atmosfeer jaagt onze forse drinkwaterpomp in de machinekamer het water vanuit onze 3000 liter drinkwatertank het aanrechtkasje in.
“Zet de hydrofoor even uit, wil je?” roep ik opgelucht en even later wordt de straal zwakker. Probleem gevonden en ik zoek uit waarom de automatische bilgepomp de boel niet leegpompt terwijl hij wel staat te draaien en daarmee ook het alarm aanstuurt. Ik kan het niet vinden en haal snel een losse 230 volt dompelpomp uit de machinekamer om ruim 1500 liter drinkwater uit de kelder te pompen. Moe, maar gerustgesteld meren we een uurtje later aan op Terschelling en nemen eerst een glas wijn op de goede afloop, waarna ik de zooi in de voorraadkelder opruim.

Uiteindelijk blijkt dat het rubbertje van de terugslagklep - die voor de huiddoorvoer naar buiten is gemonteerd - vastgeplakt zat door verf. Tijdens de bouw is de romp van de Meander V dik in de verf gespoten en daarbij zijn de doorvoeren niet voorzien van een stukje afplakband. Alle doorvoeren moesten uiteindelijk worden gedemonteerd en gangbaar gemaakt worden, want de rubbertjes zaten allemaal vastgeplakt door de verf. Daar kwamen we dus na ruim 12 jaren varen pas achter, want alle 5 pompen in de gescheiden compartimenten waren nog nooit aangeslagen.
Het voorval deed me beseffen hoe kwetsbaar je eigenlijk bent en ik heb direct een flinke motorpomp aangeschaft. Zo’n ding kost een paarhonderd euro en daar laat je toch geen schip voor zinken? Is het niet voor jezelf, dan wel voor een ander…
De motorboot die hier vlak voor de haven zonk was de eerste waarbij ik de pomp kon inzetten. Dat ging geweldig en met een paar uurtjes dreef de motorspits weer. Die pomp aan boord hebben, geeft een heel goed gevoel van veiligheid!

Evert

 

E-mailadres

Zoeken