Orthopedist, schipper, scheepsbouwer en vrijwilliger Evert Stel weet de afstand tussen zeiler en motorschipper op grootse wijze te verkleinen. "Watersporters doen het met zijn allen!" is zijn credo. Zoals velen hem als bootjes gek betitelen, zijn z'n nautische verhalen een ode aan het leven op het water en meer. Het gaat veelal gepaard met een onbaatzuchtige levensinstelling en liefde voor de medemens, gelardeerd met zijn - vaak- zo typische humor.Aandrang
Wat is dat toch, die drang om het water op te gaan — varen, drijven, zeilen — ook al weet je dat het soms niet verstandig is? De natuur is grillig, veranderlijk en onvoorspelbaar. Zo is het water het ene moment spiegelglad, en even later waait de stront van de dijk. Zo is het glashelder, en even later zit het potdicht.
Een goed vaarplan is daarom essentieel en betrouwbare informatie onmisbaar, zeker in het najaar, wanneer herfststormen worden afgewisseld met windstille, mistige dagen.
In de zomer liggen we met de Meander V stand-by als back-up schip voor Stichting Vaarwens, en dan kunnen we eigenlijk niet weg. Maar in het winterseizoen krijgen we aandrang. Dan is het rustiger op het water, en grijpen we de kans om het nuttige met het aangename te verenigen. We varen graag naar de Wadden om de feestdagen door te brengen, al dan niet met gasten. Toch merken we in dat seizoen telkens weer hoe moeder natuur haar hindernissen opwerpt.
Als we vroeg in november de trossen losgooien, waait het nog stevig, maar dat houdt ons niet tegen. We doen Enkhuizen aan en willen de volgende ochtend verder. Wanneer ik ‘s morgens naar buiten kijk, zie ik geen wind, maar ook geen zicht. Het zit potdicht. Toch laten we ons niet weerhouden. Met veertig jaar vaarervaring en talloze uren achter radar en plotter, heeft mist voor mij weinig geheimen. Maar lekker vaart het nooit.
We willen nog even bunkeren in Stavoren en moeten de haveningang zoeken op onze apparatuur, want als we tussen de pieren zitten, zien we pas de schimmen van de dijk… Leve het groene schermpje van de Furuno radar.
Een dag later schieten we bij Kornwerderzand de Lorentzsluizen uit en zetten de marifoon op kanaal 2 van de Brandaris.
Het weerbericht klinkt: slecht tot weinig zicht, hier en daar mistbanken met minder dan vijftig meter zicht. In de Boontjes kunnen wij nog vier boeien vooruit zien, maar via de Brandaris horen we dat het op het wad potdicht is.
Een bruinvloot¬schip ligt buiten het vaarwater van de Blauwe Slenk voor anker. De beroepsvaart meldt elkaar voortdurend positie en koers.
Dan klinkt het vanaf de Brandaris:
“Dat vaartuig ter hoogte van het Franse Gaatje, meld u zich! Wat is uw bestemming en hoeveel opvarenden zijn er aan boord?”
Een zeiljacht antwoordt dat het naar Vlieland wil. Op de vraag of ze radar, AIS of andere navigatieapparatuur hebben, klinkt een aarzelend “Nee.”
“Dan bent u in overtreding, meneer. U mag met dit zicht hier niet varen. Gaat u buiten de vaargeul voor anker tot het zicht beter wordt. Over.”
Even stilte. Dan:
“Brandaris, we hebben geen goed anker en we willen graag doorvaren!”
Op de achtergrond roept iemand: “Zeg dat we wel goede navigatie hebben we hebben toch een zeekaart en een plotter!”
“We houden deze koers aan, mevrouw!”
“Dan gaat u richting Terschelling, meneer. Houd een koers aan van 4 graden!”
Inge en ik kijken elkaar aan en denken er het onze van. Wanneer een beroepsschipper meldt dat juist in dat gebied de mistbank het dichtst is, neem ik het besluit Harlingen binnen te lopen. We wachten af. Na een uur trekt het zicht verder dicht. Wanneer de veerboot Harlingen binnenkomt, zie ik op honderd meter slechts een schim voorbij glijden.
Kunnen varen en willen varen liggen verraderlijk dicht bij elkaar. Met de Meander V kunnen we in dichte mist overal komen — de apparatuur aan boord is betrouwbaar — maar in bepaalde Nederlandse gebieden mag dat simpelweg niet. Daar is alleen varen toegestaan met gekeurde radarapparatuur en een geldig radarpatent. Die radar is wel aan te komen, maar dat radarpatent heb je niet zomaar. (Ik schreef hier al eerder over in mijn column ‘Klokje varen’ )
De volgende dag varen we onder een staalblauwe lucht over het prachtige wad, ontspannen en tevreden.
Soms moet je de aandrang gewoon even voorbij laten gaan.
Evert

Het is 230 pagina's lang 'biechtstoel', zoals het column in de Waterkampioen. Toch zit er een goed verhaal in en het is met recht een nautische biografie.
Wat een bijzonder boek heb je geschreven. Vaak met een glimlach zitten lezen, maar wat me vooral opviel dat je zo'n doorzetter bent. Enorm. Hartstikke goed.
Ik heb een aantal avonden niets aan mijn man gehad. Hij heeft de hele tijd liggen schuddebuiken op de bank tijdens het lezen.
Heel herkenbaar maar humoristisch neergezet. Het is een boek wat pakkend is en wat je niet weglegt. Ik had de neiging het in één keer uit te lezen.
Ik heb van mijn vrouw het boek "Bootjesgroei"gekregen en - ondanks de drukte van Oerol - het in een adem uitgelezen! Wanneer komt de film uit? De nieuwe "Kluun"is geboren.
Je hebt wel een heel bijzonder boek geschreven. Mijn zoon heeft me tijdens het lezen regelmatig zien schaterlachen. Dit wekte zijn nieuwsgierigheid. Hij is 18 jaar en heeft nog nooit een boek gelezen. Dit is zijn eerste boek en hij verslindt het!
Ik wil even kwijt dat ik bij lezing in een prettige flow zat en heb genoten van uw boek en schrijfstijl met de heerlijke humor en zelfspot.
Op 1 juni startten we voor 2,5 maand met onze Scandinavië-reis. Tijdens onze heenreis heb ik zelfs met een dikke 7Bft nog smakelijk om je boek gelachen Evert. Helaas herken ik vele zaken. Ron is er nog niet toe gekomen om het te lezen (de schipper had het héél druk) maar ik wil nu alvast zeggen dat ik het zeer geslaagd vind. Ik heb het ook al diverse mensen aangeraden.
Maar dit is toch sterk, dat op het moment dat jullie mij deze mail sturen, zit ik me net te verkneuteren, met een glas wijn en knapperend haardvuurtje, met je boek Bootjesgroei.
Een vlucht A'dam-Riga en een terras in Riga waren voldoende om het boek in 2 maal één adem uit te lezen. Man, wat heb ik ervan genoten.
Als niet lezer, ben ik gisteravond begonnen in je boek en kon niet meer stoppen. Om 03.00 uur werden de ogen wel heel zwaar, was de fles wijn leeg en was ik waar ik wezen wilde, na de Nolimit episodes. Vandaag op het strand heb ik je boek uitgelezen.
Het boek geeft weer wat hij allemaal voor elkaar krijgt, maar ook wat er – door allerlei oorzaken - mis gaat. Met name dat laatste maakt het tot een fascinerend verhaal.