Meanderships header

  • vaars in gangboordOrthopedist, schipper, scheepsbouwer en vrijwilliger Evert Stel weet de afstand tussen zeiler en motorschipper op grootse wijze te verkleinen. "Watersporters doen het met zijn allen!" is zijn credo. Zoals velen hem als bootjes gek betitelen, zijn z'n nautische verhalen een ode aan het leven op het water en meer. Het gaat veelal gepaard met een onbaatzuchtige levensinstelling en liefde voor de medemens, gelardeerd met zijn - vaak- zo typische humor.
  • pikhaaktaferelenHet is 230 pagina's lang 'biechtstoel', zoals het column in de Waterkampioen. Toch zit er een goed verhaal in en het is met recht een nautische biografie.
  • heinoWat een bijzonder boek heb je geschreven. Vaak met een glimlach zitten lezen, maar wat me vooral opviel dat je zo'n doorzetter bent. Enorm. Hartstikke goed.
  • bezemschipIk heb een aantal avonden niets aan mijn man gehad. Hij heeft de hele tijd liggen schuddebuiken op de bank tijdens het lezen.
  • belgen en sluizenHeel herkenbaar maar humoristisch neergezet. Het is een boek wat pakkend is en wat je niet weglegt. Ik had de neiging het in één keer uit te lezen.
  • technospasmenIk heb van mijn vrouw het boek "Bootjesgroei"gekregen en - ondanks de drukte van Oerol - het in een adem uitgelezen! Wanneer komt de film uit? De nieuwe "Kluun"is geboren.
  • spionJe hebt wel een heel bijzonder boek geschreven. Mijn zoon heeft me tijdens het lezen regelmatig zien schaterlachen. Dit wekte zijn nieuwsgierigheid. Hij is 18 jaar en heeft nog nooit een boek gelezen. Dit is zijn eerste boek en hij verslindt het!
    "Als alle boeken zou waren, dan zou ik meer lezen mam".
  • verrassende oefeningIk wil even kwijt dat ik bij lezing in een prettige flow zat en heb genoten van uw boek en schrijfstijl met de heerlijke humor en zelfspot.
    Ik verheug me nu al op herlezen deze zomer op het achterdek van onze nieuwe motorboot (Greenline 33 hybrid) op Loosdrecht of wellicht ergens op het wad.
  • zeevissenOp 1 juni startten we voor 2,5 maand met onze Scandinavië-reis.  Tijdens onze heenreis heb ik zelfs met een dikke 7Bft nog smakelijk om je boek gelachen Evert. Helaas herken ik vele zaken. Ron is er nog niet toe gekomen om het te lezen (de schipper had het héél druk) maar ik wil nu alvast zeggen dat ik het zeer geslaagd vind. Ik heb het ook al diverse mensen aangeraden.
  • de plaat opMaar dit is toch sterk, dat op het moment dat jullie mij deze mail sturen, zit ik me net te verkneuteren, met een glas wijn en knapperend haardvuurtje, met je boek Bootjesgroei.
    Gefeliciteerd kerel met dit resultaat. Dat je redelijk kan kletsen wisten we al, maar het pakkend schrijven is wat anders. Ik moet je echter zeggen dat het je is gelukt. Ga door en schrijf meer!! Piet Wierenga, directeur No Limit Ships B.V.
  • bacchusEen vlucht A'dam-Riga en een terras in Riga waren voldoende om het boek in 2 maal één adem uit te lezen. Man, wat heb ik ervan genoten.
    Bijzonder leuk geschreven en een mooie cadeau tip voor mijn vele water vrienden.
  • berepoatAls niet lezer, ben ik gisteravond begonnen in je boek en kon niet meer stoppen. Om 03.00 uur werden de ogen wel heel zwaar, was de fles wijn leeg en was ik waar ik wezen wilde, na de Nolimit episodes. Vandaag op het strand heb ik je boek uitgelezen.
    Evert mijn complimenten een geweldig boek. Kan niet wachten tot de volgende...
  • kattententoonstellinHet boek geeft weer wat hij allemaal voor elkaar krijgt, maar ook wat er – door allerlei oorzaken -  mis gaat. Met name dat laatste maakt het tot een fascinerend verhaal.
    Hans Papenburg- Motorboot.

Contrasten

IMG 8087Als we eind het eind van ons vaarseizoen voor een aantal weken verkassen naar de KNZ&RV te Muiden, varen we langs het wrak van de eens zo prachtige Barkentijn Elisabeth Smit. Het ligt er in een nog deploraber staat bij dan toen we hier enkele maanden geleden vertrokken. De romp is nu volledig gescheurd, getordeerd en de voormast is naar beneden gekomen. Snel kijken we naar de andere kant en zien de Groene Draeck van Prinses Beatrix liggen. Het schip wordt kennelijk minutieus onderhouden, want ze ziet er uit om door een ringetje te halen. Groter contrast kunnen we niet bedenken... Snel pak ik de camera en maak een paar shots van het eens zo prachtige schip, gebouwd bij de Britse scheepswerf Heald & McKenzie uit Buckie. Het deed aan het begin jarenlang dienst als mijnenveger onder de naam 'Hr. Ms. Marken II'. Daarna werd het schip in bruikleen gegeven aan het Zeekadettenkorps Nederland als jeugdhonk voor de zeeverkenners.
In 1977 werd het verkocht en omgebouwd tot een fiere driemast Barkentijn en kreeg haar huidige naam. In 2002 liep ze in Muiden tijdens een storm averij op en ligt sindsdien te vergaan op dezelfde plaats. Terwijl Nederland zemelt over de onderhoudskosten van de Groene Draeck, liggen er hier allerlei instanties met elkaar overhoop wie er voor de kosten opdraait voor het opruimen van het scheepswrak. De Elisabeth Smit was een stukje Nationaal erfgoed en ik vind het bijzonder jammer dat mooie zeilschepen op deze wijze een roemloos eind sterven. Gelukkig wordt er wel zorg gedragen voor het prachtige zeilschip van onze Prinses, die er - na een druk leven met tomeloze inzet voor ons land - momenteel dankbaar gebruik van maakt. Uit betrouwbare bronnen weten we dat onze Prinses ook echt sportief zeilt als er een dikke wind staat. Niks reven, gewoon alles er op en ze vaart de dikke mast soms krom... geweldig! Het schip heeft echter ook een respectabele leeftijd en ze wordt sleets. Daarnaast hebben de nodige reparaties de afgelopen jaren steeds plaatsgevonden. Bijna doorgeroeste gangen vervangen, gescheurde mast repareren... ach we weten allemaal wat het onderhoud van een schip kost! Laten we blij zijn dat sommige bekende Nederlandse (zeil)schepen met een kleurrijk verleden nog wel goed onderhouden worden, in plaats van te zeuren over de onderhoudskosten. Maak je druk om de miljoenen die ons kabinet elders over de balk gooit... Dat is echt verloren geld!!

E-mailadres